Sidste uges vigtigste historier: Klima-dødvande, retssag om Ever Given og lukrativt salg
Forhandlinger om nye klimaregler står i stampe i IMO, Schulte tager Mærsk-krav for Ever Given-uheld med sindsro og Auerbach Schifffahrt solgt sine skibe til rette tid.
Forberedelserne op til det helt afgørende møde i næste uge i IMO’s klimakomité om skibsfartens langsigtede klimaplan går yderst trægt, og der er stor uvished om udfaldet.
Schulte tager Mærsk-krav efter Ever Given-uheld roligt
Schulte Group er et af flere selskaber, som Mærsk har stævnet for 300 mio. kr. som erstatning for forsinkelser skabt af Ever Givens blokade af Suezkanalen. Schulte-chef tager sagen med sindsro.
Reder slog til og solgte sine skibe da markedet blev godt
Auerbach Schifffahrts er i gang med at bestille en flåde af nye skibe efter et lukrativt storudsalg, da markedet for projektlast pludselig eksploderede.
Storinvestor vil kun investere i klimavenlig shipping
Den britiske kapitalforvalter LGIM har allerede droppet sin investering i kinesiske Cosco, og flere rederier kan følge efter, hvis de ikke er grønne nok, lyder det.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.