Sidste uges vigtigste historier: Klima-dødvande, retssag om Ever Given og lukrativt salg

Forhandlinger om nye klimaregler står i stampe i IMO, Schulte tager Mærsk-krav for Ever Given-uheld med sindsro og Auerbach Schifffahrt solgt sine skibe til rette tid.
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Damian Dovarganes/AP/Ritzau Scanpix

Klimakrav til shipping giver forstoppelse i IMO

Forberedelserne op til det helt afgørende møde i næste uge i IMO’s klimakomité om skibsfartens langsigtede klimaplan går yderst trægt, og der er stor uvished om udfaldet. 

Forhandlinger om ny klimaaftale for skibsfarten er endt i dødvande — ShippingWatch

Analyse: IMO tager hul på sin vigtigste opgave til dato på klimamøde — ShippingWatch

Foto: Schulte Group
Foto: Schulte Group

Schulte tager Mærsk-krav efter Ever Given-uheld roligt

Schulte Group er et af flere selskaber, som Mærsk har stævnet for 300 mio. kr. som erstatning for forsinkelser skabt af Ever Givens blokade af Suezkanalen. Schulte-chef tager sagen med sindsro.

Mærsk har sagsøgt tyskere i Suez-sag: ”Det mister vi ingen søvn over” — ShippingWatch

Lucius Bunk, grundlægger og managing partner, Auerbach Schifffahrt. | Foto: Auerbach Schifffahrt
Lucius Bunk, grundlægger og managing partner, Auerbach Schifffahrt. | Foto: Auerbach Schifffahrt

Reder slog til og solgte sine skibe da markedet blev godt

Auerbach Schifffahrts er i gang med at bestille en flåde af nye skibe efter et lukrativt storudsalg, da markedet for projektlast pludselig eksploderede.

Rederi solgte næsten alle sine skibe: ”Når man ser tilbage, ligner det en no-brainer” — ShippingWatch

Foto: Pr / Cosco Shipping
Foto: Pr / Cosco Shipping

Storinvestor vil kun investere i klimavenlig shipping

Den britiske kapitalforvalter LGIM har allerede droppet sin investering i kinesiske Cosco, og flere rederier kan følge efter, hvis de ikke er grønne nok, lyder det.

Storinvestor parat til at droppe flere rederier efter klimakritik af Cosco — ShippingWatch

Læs også:

DSV er klar til at levere pakker til skibe og vindmøller med droner — ShippingWatch

Bunker Holding sælger mindre brændstof men tjener flere penge — ShippingWatch

Schulte om skibspriserne: ”Det er svært at have fantasi til at tro, at vi kan få et rimeligt afkast” — ShippingWatch

Mærsk vil have skibsejere til at tage medansvar for den grønne omstilling — ShippingWatch

Rederichef ser flere mørke skyer end solstråler over shippingindustrien — ShippingWatch


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også