DSV er klar til at levere pakker til skibe og vindmøller med droner

En vellykket dronetest kan åbne for et nyt kæmpemarked for logistikselskabet. ”Vi har allerede sælgere i gang,” siger DSV-chef.
"Vi er med stor sandsynlighed de første i verden, der kan det her," siger Peter Matthiesen, innovationsdirektør i DSV, om servicering af havvindmøller med droner. | Foto: DSV
"Vi er med stor sandsynlighed de første i verden, der kan det her," siger Peter Matthiesen, innovationsdirektør i DSV, om servicering af havvindmøller med droner. | Foto: DSV

En vellykket test af en drone over Kattegat åbner døren til et helt nyt forretningsområde med ”et kæmpe potentiale” for DSV.

Testen fandt sted onsdag og viste, at logistikkoncernens drone var i stand til at aflevere en reservedel på toppen en havvindmølle 25 km fra Grenaa.

Dermed er selskabet klar til at kaste sig over dronelogistik som en ny kommerciel aktivitet.

”Jeg forventer, at vi har de første kontrakter på plads i år, så vi kan begynde at skalere det derfra,” siger Peter Matthiesen, der er innovations-direktør i DSV.

”Vi har allerede sælgere i gang til at sælge det her,” siger han.

DSV og energiselskabet Ørsted, som er partner i droneprojektet, har store forventninger til dronelogistik i forhold til offshorevind.

Dronerne kan erstatte både serviceskibe og helikoptere, som er dyre i drift, når mindre reservedele skal fragtes ud til en vindmølle til havs.

På den måde kan dronerne både spare penge og kostbar tid, når en vindmølle er ude af drift under reparation.

”Nu har begge parter set, at det her er en kæmpe succes, og der er stor interesse fra begge sider i at få det skaleret,” siger Peter Matthiesen.

Han oplyser, at DSV nu skal forhandle med Ørsted om et eventuelt videre samarbejde, som kunne omfatte betjening af energiselskabets havvindmølleparker med fragtdroner.

”Det er en helt ny forretningsenhed for os, og vi ser et kæmpe potentiale i det,” siger Peter Matthiesen.

Navigerer efter QR-kode

Selve testflyvningen foregik fra Ørsteds reservedelslager på Grenaa Havn og ud til toppen af en havvindmølle, som står på havet 25 km væk.

Dronen, som er leveret af den schweiziske leverandør Rigitech, har tidligere vist sig i stand til at lande på vindmølleparkens transformatorstation, en såkaldt substation, som er forsynet med en helikopterlandingsplads.

Med onsdagens test beviste dronen, at den også er i stand til at aflevere en reservedel på toppen af en vindmølle.

Dér kan dronen ikke lande, men skal stå stille i luften tre-fire meter over møllen og droppe reservedelen, så den lander sikkert på en lille platform på toppen af møllehuset.

Cargo_Drone_2 from Watch Medier on Vimeo.

”Det gik præcis, som det skulle. Det var en stor succes og kulminationen på to års arbejde,” siger Peter Matthiesen.

Når dronen skal droppe sin last, navigerer den efter en QR-kode, som teknikeren på møllen ruller ud på platformen, hvor reservedelen skal lande.

Flyvningen foregik med bistand fra den danske operatør Holo, og dronen er blandt andet programmeret til at tage højde for sidevind, og den er i stand til at manøvrere sikkert i en vindmøllepark.

”Vi er med stor sandsynlighed de første i verden, der kan det her,” siger Peter Matthiesen og tilføjer:

”Det her er jo en meget sofistikeret last mile”.

Op til 250 kg

Dronen fra Rigitech har en rækkevidde på 100 km og kan højst fragte en last på tre kg., men det er ifølge Peter Matthiesen ikke et problem, for mange reservedele til vindmøller er små.

Med andre droner er DSV dog allerede i stand til at transportere op til 50 kg, og koncernen er parat til at indsætte droner, som kan fragte en last på op til 250 kg, hvis kunder har behov for det.

”Med de rette use cases, kan vi komme op til 250 kg,” siger han.

I praksis planlægger DSV at levere sin droneservice fra lokaliteter tæt på flere havvindmøllefarme. 

Det kunne være på den tyske østersøkyst, hvor der er let adgang til vindfarme i Østersøen, eller ved Øresund eller Singaporetrædet, hvor der er let adgang til skibstrafikken.

”Vi kan placerer vores centre på steder, hvor der er masser af skibstrafik på et forholdsvist lille område. De små droner kan vi have på ladet af en lille varevogn, så det er en meget mobil service,” siger Peter Matthiesen.

Udover at der er et marked for dronelogistik til servicering af havvindmøller og skibe, har offshoresegmentet den fordel, at det er betydeligt nemmere at få tilladelse til at flyve med kommercielle droner over havet end over land.

For DSV gælder det nu om at komme i gang med at finde dronekunder, mens virksomheden har et forspring i forhold til konkurrenterne.

”Det er meget teknologidrevet, så jeg tror, vi er de første, der kommer ud med et kommercielt setup,” siger Peter Matthiesen.

Han forventer, at DSV kan udvikle nye services i takt med, at virksomheden lærer kundernes behov bedre at kende.

”Der er sikkert mange muligheder for anvendelse, som vi slet ikke har tænkt på endnu,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også