Sidste uges bedste historier på ShippingWatch
![Foto: Arkivfoto: Miriam Dalsgaard](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14496721.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7n69cdosxew3ogyylq6.jpg)
Rederierne må kæmpe hårdere om de attraktive medarbejdere
De globale shipping- og logistikselskaber må kæmpe indædt om nye medarbejdere. Det i en sådan grad, at der er tale om et skift i jobmarkedet: Kandidaterne kan vælge og vrage. Og konkurrencen ser kun ud til at blive hårdere, vurderer shippingselskaberne over for ShippingWatch.
Rederierne må kæmpe hårdere om de attraktive medarbejdere
Containerkæmper må spille på fleksibiliteten for at få fingrene i de rette medarbejdere
Shippingselskaber bruger kendte værktøjer for at blive klar til nye klima-krav
![Foto: PR / Euronav](https://photos.watchmedier.dk/bqXU4MAieeb3zrB1rgN9BkRHh05J3Tkc1S-JVrNxdZU/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14496750.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n69djvalzb1a55e6lq8.jpg)
Shippingselskaber opfinder ikke nyt for at gøre flåden klar til de nye klima-krav. Én aktør afviger dog fra de andre, der bruger velkendte værktøjer. Euronav, Wallenius Wilhelmsen, Norden, Golden Ocean og MPC Container Ships fortæller, hvad de gør.
Shippingselskaber bruger kendte værktøjer for at blive klar til nye klima-krav
Rederier er usikre på deres skibes CO2 - om 87 dage bliver CII virkelighed
Der er uenighed i Bimco om hvem der får ansvaret for skibes dårlige klima-ratings
Aktieafkast styrtdykker hos Maersk og fire rederier - har tabt 500 mia kr i værdi i år
![Foto: PR / Maersk](https://photos.watchmedier.dk/wKsaN6t-vKP83sQFVJ8D5ldDxZ2qKQZBELi38mEahLw/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14496759.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n69eitik2h1f6rxslq9.jpg)
Fem containerrederier straffes i år hårdt på børsen på grund af frygt for økonomisk nedtur. I modsætning til sidste år, hvor rederiernes aktionærer havde kronede dage, har aktierne i år givet et negativt afkast på mellem 30 og 42 pct.
Aktieafkast styrtdykker hos Maersk og fire rederier - har tabt 500 mia kr i værdi i år
Kunder og havne får ”drastisk” forringet service hvis EU forbyder container-alliancer
![Foto: DB Schenker](https://photos.watchmedier.dk/l4gCYEdeNexjSsOpllhhcsy8DOLQowrw3SSQDFSr1do/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14496766.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n69ewgffl42s13zods.jpg)
DB Schenker, en af containerrederiernes store kunder, advarer EU mod at afskaffe rederiernes alliancer. ”Antallet af direkte services med konkurrencedygtige transittider ville falde drastisk,” siger DB Schenker-chef til ShippingWatch.
Kunder og havne får ”drastisk” forringet service hvis EU forbyder container-alliancer
Blue Water Shipping øjner store muligheder i Tyrkiets industrivækst
Norden slipper for mulig straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse
![Foto: PR / Norden](https://photos.watchmedier.dk/9QAXd9kPRd9pny8mVbOtkSMY6jVj5E2VY2whVB0Wg68/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14496799.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7n69hlbyefmw36pg4yy.jpg)
Efter halvandets års efterforskning og vurdering har anklagemyndigheden lukket sagen mod rederiet Norden, der i årevis frem til 2019 fabrikerede falske logbøger, der skulle skjule transporter til Israel. Årsagen er forældelse og manglende beviser, siger anklager.
Norden slipper for mulig straf i sag om falske logbøger - årsagen er forældelse
Søfartsstyrelsen tager afgørelse i Norden-sag om falske logbøger ”til efterretning”
Læs også:
EU forbyder russisk register: Skal mindske indblik i flådes følsomme oplysninger
Pacific Basins danske topchef er optimist på trods af ”kortsigtet modvind”
DFDS bekræfter forhandlinger om opkøb af tyrkisk logistikselskab
Cadeler henter 700 mio. kr. i kapital til finansiering af nyt vindskib
Endnu en shippingspiller køber op i International Seaways