Sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch

ShippingWatch gav et overblik over produkttank, hvor især ét rederi klarer sig bedre end rivalerne, og vindmarkedet, som spås stor vækst. Ugen blev indledt med Hafnia-skibet BW Rhine, som blev ramt af en eksplosion i Saudi-Arabien.
Hafnia-tankskibet BW Rhine blev ramt af en eksplosion i Saudi-Arabien. | Foto: PR / Hafnia
Hafnia-tankskibet BW Rhine blev ramt af en eksplosion i Saudi-Arabien. | Foto: PR / Hafnia

Hafnia-skib ramt af eksplosion

Hafnia-skibet BW Rhine blev natten til mandag ramt af en eksplosion ud for Jeddah i Saudi-Arabien. Eksplosionen førte til en kraftig varmeudvikling, og rederiet betegnede hændelsen som voldsom. Angrebet var mere sofistikeret, end hvad man ellers har oplevet i Det Røde Hav, vurderede partner i sikkerhedsfirmaet Dryad Global over for ShippingWatch.

Analytiker kalder angreb på Hafnia-skib sofistikeret

Eksplosionen og varmeudviklingen på Hafnia-skib var voldsom 

Hafnia-skib ramt af eksplosion i Saudi-Arabien

 

Rederier sværmer om hot vindmarked

Foto: PR / Swire Blue Ocean
Foto: PR / Swire Blue Ocean

ShippingWatch tegnede i denne uge et billede over vindmarkedet, som flere rederier lurer på at komme ind på med forventet stor vækst i de kommende år. Men skibene er så dyre, at det ikke er for den gennemsnitlige reder, vurderede analytiker over for ShippingWatch.

Rederier sværmer om hot vindmarked – men prisen lukker døren for mange 

Keppel skal bygge stort vindskib i USA 

 

Scorpio slår rivalerne i produkttank

Foto: Tomas Kristiansen
Foto: Tomas Kristiansen

Indtjeningen på skibene og driftsmarginerne er over en bred kam faldet i den senere tid hos de store produkttankrederier. Scorpio Tankers er en klar vinder blandt konkurrenterne Hafnia, Torm, D'Amico og Ardmore Shipping, viste en rangering, som Drewry har udarbejdet for ShippingWatch.

Scorpio Tankers slår rivalerne i produkttank trods nedgang i raterne i tredje kvartal

Torm er tilfreds med scrubber-investering til 90 mio. dollar trods olieprisfald 

 

EU kritiserer redere for ophugningsfinte

Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Amit Dave/Reuters/Ritzau Scanpix

Mangel på godkendte værfter på EU's ophugningsliste efterlader skibsejere uden andet valg end at skifte flag på gamle europæiske skibe, når de skal ophugges, mener shippingorganisationen Bimco. Den udlægning giver man ikke meget for i EU.

EU kritiserer redere for at bruge kontroversiel ophugningsfinte 

 

Scan Global forhandler med potentielle opkøbsmål

Scan Globals topchef Allan Melgaard. | Foto: PR / Scan Global Logistics
Scan Globals topchef Allan Melgaard. | Foto: PR / Scan Global Logistics

Logistikselskabet Scan Global Logistics har sikret sig eneret til forhandlinger med to opkøbskandidater. Pandemien lurer dog i kulissen og gør, at det tager længere tid end normalt, fortalte topchef til ShippingWatch.

Scan Global forhandler med to potentielle opkøbsmål

Læs også:

Tidligere Maersk-direktør bliver ny topchef for Rio Tinto, Bunker Holding trækker fra i toppen af verdens største bunkerleverandører, BW Group overtager 39 pct. af amerikansk gastankrederi, Axel Eitzen sætter sin søn i spidsen for Christiania Shipping,

Tidligere Maersk-direktør bliver ny topchef i minekoncern

Bunker Holding trækker fra i toppen af verdens største bunkerleverandører

BW Group overtager 39 pct. af amerikansk gastankrederi 

Axel Eitzen sætter sin søn i spidsen for Christiania Shipping

Bourbons redningsplan kræver frasalg af omkring 100 skibe

3 ud af 15 bankers udlån i Poseidon Principles er på linje med klimamål

Selskab med Bestseller-rigmand som investor er et skridt tættere på flydende atomkraft

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også