ShippingWatch gav et overblik over produkttank, hvor især ét rederi klarer sig bedre end rivalerne, og vindmarkedet, som spås stor vækst. Ugen blev indledt med Hafnia-skibet BW Rhine, som blev ramt af en eksplosion i Saudi-Arabien.
Hafnia-tankskibet BW Rhine blev ramt af en eksplosion i Saudi-Arabien. | Foto: PR / Hafnia
Hafnia-skibet BW Rhine blev natten til mandag ramt af en eksplosion ud for Jeddah i Saudi-Arabien. Eksplosionen førte til en kraftig varmeudvikling, og rederiet betegnede hændelsen som voldsom. Angrebet var mere sofistikeret, end hvad man ellers har oplevet i Det Røde Hav, vurderede partner i sikkerhedsfirmaet Dryad Global over for ShippingWatch.
ShippingWatch tegnede i denne uge et billede over vindmarkedet, som flere rederier lurer på at komme ind på med forventet stor vækst i de kommende år. Men skibene er så dyre, at det ikke er for den gennemsnitlige reder, vurderede analytiker over for ShippingWatch.
Indtjeningen på skibene og driftsmarginerne er over en bred kam faldet i den senere tid hos de store produkttankrederier. Scorpio Tankers er en klar vinder blandt konkurrenterne Hafnia, Torm, D'Amico og Ardmore Shipping, viste en rangering, som Drewry har udarbejdet for ShippingWatch.
Mangel på godkendte værfter på EU's ophugningsliste efterlader skibsejere uden andet valg end at skifte flag på gamle europæiske skibe, når de skal ophugges, mener shippingorganisationen Bimco. Den udlægning giver man ikke meget for i EU.
Scan Globals topchef Allan Melgaard. | Foto: PR / Scan Global Logistics
Logistikselskabet Scan Global Logistics har sikret sig eneret til forhandlinger med to opkøbskandidater. Pandemien lurer dog i kulissen og gør, at det tager længere tid end normalt, fortalte topchef til ShippingWatch.
Tidligere Maersk-direktør bliver ny topchef for Rio Tinto, Bunker Holding trækker fra i toppen af verdens største bunkerleverandører, BW Group overtager 39 pct. af amerikansk gastankrederi, Axel Eitzen sætter sin søn i spidsen for Christiania Shipping,
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.