Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
En længe ventet rapport om shippings CO2-aftryk viste en "alarmerende" udvikling ifølge medforfatter, mens Bimco er uenig. Det skete i sidste uge, hvor ShippingWatch opridsede Anders Boenæs' nye rolle hos Hapag-Lloyd. Og hvor en voldsom eksplosion ramte Beirut.
IMO-rapport viser stigende CO2-udledning fra shipping
IMO fremlagde i denne uge sin længe ventede fjerde rapport om shippingindustriens udledning af CO2, der viser en stigende udledning over de senere år. NGO'en Transport & Environment kaldte udviklingen alarmerende. Det samme lød fra forsker og medforfatter rapporten, Tristan Smith, til ShippingWatch.
En udlægning af rapporten, som shippingorganistionen Bimco er uenig i.
Anders Boenæs, som Maersk brød med for et år siden, starter nu op hos konkurrenten Hapag-Lloyd,
Den tidligere Maersk-chef skal få verdens femtestørste containerrederi til at tjene flere penge ved at arbejde mere effektivt. Hans største udfordring kan meget vel komme til at ligge inden for The Alliance. ShippingWatch ridsede opgaven op.
Libanons hovedstad Beirut blev i denne uge ramt af en voldsom eksplosion. Seneste melding går på 145 omkomne og 5.000 sårede. Eksplosionen har ødelagt det meste af havnen, som vil besværliggøre importen lang tid fremover. Franske CMA CGM iværksatte en beredskabsplan i landet, som ejerfamilien har stærke rødder i.
Norden anklager en ukrainsk havneagent for at forfalske regninger i stor stil. "Vi går videre med det som en kriminalsag," sagde tørlastchef Christian Vinther Christensen til ShippingWatch. Norden er ikke det eneste rederi, der er ramt.
Store spillere i både tank og tørlast lagde i denne uge tal frem for udviklingen i de sidste måneder.
For tank blev det til store overskud både for Scorpio Tankers og Euronav. Omvendt gik det i tørlast med underskud hos Star Bulk, Genco, Eagle Bulk og Scorpio Bulkers.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.