ShippingWatch

IMO's fjerde klimarapport viser stigende CO2-udledning fra shipping

IMO har netop fremlagt sin længe ventede fjerde rapport om shippingindustriens udledning af CO2. Den viser en stigende udledning over de senere år. Transport & Environment kalder udviklingen alarmerende.

Foto: Jorge Silva/Reuters/Ritzau Scanpix

Shippingindustriens aftryk på klimaet er fortsat med at stige over de senere år.

Det viser en ny og omfattende rapport fra FN's søfartsorganisation IMO, der er den fjerde i rækken, og som afdækker industriens udledning af drivhusgasser.

Rapporten er den nyeste i rækken siden 2014, hvor IMO offentliggjorde sin tredje rapport på området. Den tillægges meget stor vægt blandt politikere, eksperter og industrien som sådan.

Den seneste rapport afspejler udviklingen frem til 2018 og viser, at den samlede udledning for shipping er steget med 9,6 pct. fra 2012 til 2018 målt i CO2-ækvivalenter.

Senest udledte industrien 1.076 mio. tons i 2018.

For 2014 til 2018 har der for international shipping været tale om en periode "med fortsatte, men mere moderate forbedringer i carbon-intensitet (EEOI og AER), men i et lavere tempo end stigningen i efterspørgslen," lyder det i rapporten.

"Og derfor, en tilbagevenden til en trend med stigning i udledninger målt i CO2-ækvivalenter."

Set på den samlede, menneskeskabte udledning i verden stod shipping for 2,89 pct. i 2018. Også her er der tale om en stigning set i forhold til 2,76 pct. i 2012, fremgår det af rapporten.

Den samlede udledning er baseret på international såvel som national shipping samt fiskeri.

Venter fald i 2020 og 2021

Når det kommer til coronakrisen og indvirkningen på shippings klimaaftryk, er det fortsat for tidligt at sige noget med sikkerhed, vurderes det i rapporten.

Sikkert er det dog, at udledningerne vil være "betydeligt lavere" både i 2020 og 2021.

"Afhængig af udsigterne for en bedring, kan udledningerne over de næste årtier højest være nogle få procent lavere end forventet. Samlet set vil indvirkningen fra covid-19 sandsynligvis være mindre end usikkerhedsspændet for de præsenterede scenarier," lyder det i rapporten.

Udviklingen er alarmerende, lyder det fra ngo'en Transport & Environment i en kommentar til rapporten.

"Shippings CO2-forurening er vokset i et alarmerende tempo og kan stige med halvdelen frem mod 2050, hvis der ikke gøres noget nu. Det er tid til, at EU presser på med planerne om at inkludere shipping i kvotehandelssystemet og vedtager de CO2-standarder, som EU-Parlamentet taler for. Standarder vil drive udviklingen af hydrogen og ammoniak, som europæiske shipping har brug for at kunne blive klimaneutral," siger Faïg Abbasov, shipping programme manager for ngo'en, i en meddelelse.

I juli stemte EU-Parlamentets miljøkomite for, at skibe i EU i fremtiden betale for deres udledning af drivhusgasser som en del af EU's kvotehandelssystem ETS fra januar 2022.

Parlamentet lægger samtidig op til, at skibe skal leve op til et bindende effektivitetsmål om 40 pct. mindre CO2 per ton fragt transporteret i 2030. Hvilket er samme målsætning som den, der findes i IMO's klimastrategi.

Forsker savner klare svar fra CMA CGM og Maersk om vision for 2050

Hapag-Lloyd opfordrer shippingindustrien til at nå sit klimamål før 2050

Forsker bag nyt studie advarer: Nye skibe er langtfra nok til at løse klimaproblemerne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere