Her er sidste uges vigtigste overskrifter på ShippingWatch
Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.
Næste uges MEPC-møde kommer til at rumme både svovl og CO2 på dagsordenen, når verdens største maritime nationer mødes i London. Bliv klædt på til synspunkterne i debatten inden mødet.
Stabsfunktioner bliver ramt i Maersk-transformation
Søren Toft, COO, Maersk Line.
Maersks flerårige transformation kommer også til at ramme en række stabsfunktioner i gruppen, fortalte Maersk Lines COO Søren Toft til ShippingWatch. Det er på områder som finans, IT og HR, at den næste del af effektiviseringsbølgen, der finder sted, vil kunne mærkes.
Shipmanagement-selskabet V. Group bekræftede i denne uge til ShippingWatch, at selskabet har købt en kontrollerende aktiepost i det Hamborg-baserede rederi Norddeutsche Reederei H. Schuldt, der har en flåde på 46 containerskibe.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.