Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
DFDS forbereder sig på lange køer i Dover efter brexit, dårligt brændstof nået frem til verdens største bunkerhavn, og DSV opjustering var blandt sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch. Læs også om Kontainers, der vil udfordre startups som amerikanske Flexport.
Havnen i Dover bliver ramt hårdt af brexit, hvis scenariet i en ny rapport bliver til virkelighed. Man frygter told-kaos og er ved at omdanne 20 kilometer motorvej til lastbilparkering. DFDS, der sejler lastbiler til Dover, forbereder sig på det værste, men håber, at fornuften vil sejre, lød det til ShippingWatch.
Seks stikprøver af bunkerbrændstof solgt i Singapore har forårsaget "alvorlig tilstopning af centrifuger, blokerede rør og overbelastede brændstoffiltre," skriver bunkerkonsulenthuset Maritec ifølge Reuters i en advarsel til sine kunder. Nyheden er på den ene side triviel, fordi det langt fra er første gang, det sker i shippingindustrien. På den anden side kan det være et varsel om noget endnu værre.
Softwarevirksomheden Kontainers vil demokratisere digitalisering i shippingindustrien, siger CEO Graham Parker. | Foto: Kontainers
Ambitionerne er store hos det unge softwareselskab Kontainers, der leverer en digital platform til rederier og nu også speditører. Nu vil virksomheden udfordre andre startups som Flexport, fortalte CEO Graham Parker i et interview med ShippingWatch.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.