ShippingWatch

DSV-topchef: Det er ligesom en naturlov at vi forbedrer resultaterne hvert år

"De sidste 20-25 år har hvert års resultat med en eller to undtagelser været bedre end det foregående," siger DSV's topchef Jens Bjørn Andersen til ShippingWatch efter dagens rekordregnskab. Søfragten kommer dog kun lige i mål, og det skal der gøres noget ved.

Endnu en gang ser det ud til, DSV har ramt ved siden af skiven, når det gælder om at forudsige den økonomiske præstation for hele året.

Heldigvis vil de nok mene.

For opjusteringer og løbende ændringer af, hvad der forventes af driften, er nemlig ved at udvikle sig til en regulær vanesag på ledelsesgangene i hovedkvarteret i Hedehusene lige uden for København. Og for anden gang i år har den danske transport- og logistikkoncern nu ændret på sine forventninger til driften.

Det er dog ikke en bevidst taktik fra koncernen at starte året ud med lavere målsætninger, slår CEO Jens Bjørn Andersen fast over for ShippingWatch.

De sidste 20-25 år har hvert års resultat med en eller to undtagelser været bedre end det foregående. Det er ligesom en naturlov og noget, vi tager som en selvfølge.

Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV

"Vi giver vores bedste bud, og hvordan det kommer til at gå ud fra vores allerbedste overbevisning og en masse kalkulationer og regnestykker. Og så er det ofte sådan, at der sker en masse ting," siger Jens Bjørn Andersen og uddyber:

"I år har der været en bedre volumenudvikling, end vi havde regnet med, og vores indtjening pr. enhed har været bedre end forventet.  Der sker en masse ting i løbet af året, der gør, at man skal justere sine forventninger, og der er det rigtigt, at det er gået i opadgående retning de senere år. Men der var da også nogle år, efter jeg startede, hvor vi nedjusterede, og det må vi også gøre, hvis det er det rigtige."

Forventer fortsat vækst

Præstationerne i andet kvartal er de bedste nogensinde for DSV, lød det i regnskabet offentliggjort tidligere onsdag. Og det fik transport- og logistikselskabet til at opjustere sine forventninger til driften før særlige poster (ebit), så der nu ventes at kunne hentes et overskud på mellem 5,3 mia. kr. og 5,6 mia. kr. i 2018.

Lander resultatet inden for det spænd, vil det være en markant fremgang i forhold til både 2016 og 2017, hvor DSV landede henholdsvis 3,5 og 4,9 mia. kr. på driften.

Er det her et niveau, vi skal forvente at se fra DSV fremadrettet?

"De sidste 20-25 år har hvert års resultat med en eller to undtagelser været bedre end det foregående. Det er ligesom en naturlov og noget, vi tager som en selvfølge. Vi skal også næste år have en vækst i indtjeningen, og hvad den bliver er alt for tidligt at sige noget om. Det er da et niveau, man kan forvente at se fremover. Vi skal helst tjene nogle flere penge for hvert år, der går," siger Jens Bjørn Andersen, der dog uddyber, at samme væksttakter i forhold til 2016 og 2017 ikke skal forventes.

"Det er klart, at det er drevet af opkøbet i UTI, som har haft en stor indflydelse. Vi kan nok øge vores indtjening pr. aktie et sted mellem 10 og 15 pct. om året organisk. Og så er det klart, at det kan give en større stigning, når vi laver opkøb."

Konkurrenter som Panalpina og Kuehne+Nagel har også meldt om stigende overskud på driften i første halvår. For sidstnævnte steg fragtmængderne ad søvejen med 8,1 pct.

Kuehne + Nagel vokser på søfragt i første halvår

Panalpina hæver overskud i første halvår 

Vil gerne vokse mere på søfragt

Mens DSV melder om fremgang i de håndterede mængder både til lands, vands og i luften, så har stigningen i sømængderne været mindre end både vej- og luftvarerne, der begge vurderes til at være vokset mere end markedet.

I andet kvartal steg sømængderne med 3 pct, hvilket var på niveau med resten af markedet. Og væksten er kun lige nøjagtig nok til at tilfredsstille ledelsen hos DSV, medgiver Jens Bjørn Andersen. Det er netop især inden for divisionen Air & Sea, at der ledes efter nye opkøb, som kan styrke forretningen.

"Vi kommer lige op på, hvad vi er tilfredse med. Vi vil gerne tage markedsandele og vokse hurtigere end markedet, og vi har bedre momentum på luftfragt, end vi har på søfragt," siger Jens Bjørn Andersen, der dog understreger, at indtjeningsevnen ad søvejen er blevet bedre for DSV.

Det er til stor frustration for vores kunder, når man planlægger efter nogle skemaer, der ikke bliver overholdt.

Jens Bjørn Andersen om serviceniveauet i containerindustrien

"Hos os vil man nok se en lidt mindre eksplosiv udvikling på mængderne, men til gengæld vil vi beskytte vores profit pr. enhed."

Netop indtjeningen pr. container er vokset med 6,7 pct ifølge topchefen. Det er sket til trods for, at flere af de store spillere i containerindustrien i den periode indførte gebyrer som et resultat af højere bunkerpriser.

At indtjeningsevnen alligevel er steget, viser ifølge Jens Bjørn Andersen, at DSV er lykkedes med at sende regningen for bunkertillægget videre i systemet til selskabets kunder.

I halvåret har netop gennemførslen af disse gebyrer skabt stor forargelse blandt flere afskibere, hvilket foreløbig har kulmineret i en formel klage til EU-Kommissionen fra de europæiske afskibere ECS. Netop tillæggene er et forhold mellem rederierne og DSV's kunder og ikke noget, Jens Bjørn Andersen ønsker at kommentere yderligere over for ShippingWatch.

Hvad der videre har skabt frustration blandt rederiernes kunder i de senere år har været serviceniveauet og skibenes evne til at ankomme til tiden. Det er et område, hvor rederierne kan forbedre sig, lyder det fra Jens Bjørn Andersen, som uddyber, at DSV har en "løbende dialog" med rederierne om det.

"Det er svært at se for os, at servicen er blevet bedre. Så ved jeg godt, at nogle rederier siger, at man får, hvad man betaler for, og raterne er lave, men branchen har en kæmpe udfordring med at få hævet kvalitetsniveuet på rettidigheden og information om, hvornår man kommer frem. Det er til stor frustration for vores kunder, når man planlægger efter nogle skemaer, der ikke bliver overholdt," siger han.

Mindre påvirkede af handelskrig

Dagens opjustering fra DSV er kommet, selvom der fra flere fronter har været raslet med handels-sablen i første halvår af 2018 med flere advarsler om toldtariffer og handelsbarrierer.

I dagens regnskab vurderer Jens Bjørn Andersen dog, at den lurende handelskrig og effekten af de ændrede toldtariffer indtil nu har været begrænset for DSV, hvor problemerne set med selskabets øjne er begrænset til striden mellem Kina og USA. 

"Enhver begrænsning af den frie handel og det globale samarbejde er negativt for en virksomhed som os. Vi er store tilhængere af fri handel, fri bevælgelse og serviceydelser på tværs af alle grænser, så det er svært at få noget positivt ud af toldtariffer. Når det er sagt, vurderer vi, at de her udfordringer lige nu er isoleret til relationen mellem Kina og USA, hvilket udgør 10 pct. af vores luft- og sødivision. Vi var rigtig glade, da vi så, at der var kommet en aftale på plads mellem EU og USA, som er en meget større handelsvej for os," siger Jens Bjørn Andersen.

DSV opjusterer forventningerne efter rekordresultat 

Afdæmpet vækst tager toppen af forventningerne til DSV

DSV-direktør: Derfor er vi bedre end Flexport 

DSV hæver forventninger til driften for hele året 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs