Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Maersks Søren Skou langede hårdt ud efter statstøtte til shippingindustrien, mens Norvic Shipping forventer stor vækst, lød det i interview med ShippingWatch. Tørlastoperatøren er en blandt mange, der er strømmet til København de sidste år.
Under Singapore Maritime Week blev flere af disse års helt centrale temaer i shippingindustrien diskuteret. Maersks CEO Søren Skou, der var hovedtaler ved konferencen, langede blandt andet hårdt ud efter den "fortsatte statsstøtte" i industrien.
Samtidig lagde han over for ShippingWatch ikke skjul på, at Maersk langt fra ligger inde med en fuldstændig færdig handlingsplan for at nå de nye CO2-mål for shipping i 2050
Tørlastoperatøren Norvic Shipping International, der kontrolleres af den Toronto-baserede skibsreder AJ Rahman, Norvic Maritime Group, forventer tæt på en fordobling af selskabets aktiviteter målt i fragtmængder gennem 2018.
Samtidig henter selskabet fortsat flere folk til sit europæiske hovedkvarter i København, hvor også Atlantic Chartering Service er en af de nye spillere.
FWN Rapide er et general cargo-skib fra 2005, som sejler under hollandsk flag. Det blev lørdag angrebet af pirater, som har taget 11 besætningsmedlemmer som gidsler. Rederiet ForestWave arbejder på at få gidslerne løsladt. | Foto: ForestWave
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.