Hyundai Heavy underskriver milliardkontrakt med Iran

Den pressede værftsgruppe Hyundai Heavy Industries får lidt pusterum med en ny milliardaftale med Irans statsejede rederi. Det koreanske værft skal bygge ti skibe for iranerne for næsten fem mia. kroner.
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Irans statsejede rederi Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) har bestilt nye skibe for første gang siden 2006, og ordren kommer det pressede sydkoreanske værft Hyundai Heavy Industries til gode.

Koreanerne skal bygge ti nye skibe for IRISL for en samlet værdi på 700 mio. dollars, eller 4,9 mia. kroner, skriver Tehran Times.

Ordren lyder på fire containerskibe på 14.500 teu stykket samt seks produkttankskibe, og de første skibe er sat til levering i andet kvartal 2018.

IRISL driver i dag en samlet flåde på 150 skibe, men mange af skibene er af ældre dato.

Den nye investering er del af Irans planer om at bruge op mod 2,5 mia. dollars gennem IRISL og olieselskabet Iranian Offshore Oil Co. på at modernisere landets flåde, efter de internationale sanktioner mod Iran blev løftet tidligere i år.

Krisemanøvrer

Hyundai Heavy Industries oplyste i november, at gruppen vil blive splittet op i seks selvstændige enheder: skibsbygning, marine- og motorforretningen, olie og grøn energi; elektronik, bygningsudstyr, robotteknologi  samt kommercielle services.

Det sker bl.a. for at styrke de enkelte forretningers konkurrenceevne, da gruppen indtil nu har været overvejende fokuseret på skibsbygningsdelen.

Hyundai Heavy Industries fik et nettoresultat for tredje kvartal på 334,4 mia. won, eller omkring 294,9 mio. dollars, en tilbagegang på 14,7 pct. fra andet kvartal 2016. Resultatet er dog stadig væsentligt bedre end et tab på 617,6 mia. won fra tredje kvartal 2015, viste Hyundai Heavy Industries' regnskab i slutningen af oktober.

Sydkoreas shipping- og skibsbygningssektor kæmper en hård kamp for at overleve den globale nedtur i shippingmarkedet, der kombineret med den lave oliepris og det massive investeringsstop blandt de store olieselskaber har ført til en langvarig ordretørke for værfterne, der er blandt verdens største.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries kom ud af 2015 med et samlet underskud på 7,6 mia. dollars.

Hyundai Heavys ansatte truer med storstrejke 

Sydkoreas skibsværfter fyrer flere tusinde for at overleve 

Fagforening går med til afskedigelser på Daewoo-værftet 

Hyundai Heavy splittes op i seks forretninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også