ShippingWatch

Sydkoreas skibsværfter fyrer flere tusinde for at overleve

De tre største skibsværfter ventes at skære 16.000 stillinger fra de næste to år, skriver Financial Times. Hyundai Heavy Industries har i tredje kvartal afskediget 2600 ansatte.

Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Sydkoreas skibsbyggeindustri er hårdt ramt af nedgangen i den globale shippingbranche, der fører til tusindvis af afskedigelser.

Verdens førende skibsbygger, Hyundai Heavy Industries, har i tredje kvartal afskediget 2600 ansatte, der svarer til 10 pct. af de ansatte. Det skriver Financial Times.

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering venter et fald i ansatte på 15 pct. i år, mens Samsung Heavy Industries hidtil har mistet 10 pct. af selskabets arbejdsstyrke i 2016.

Daewoo-værftet vil spare med orlov uden løn

Sidste år tabte de tre største koreanske skibsværfter samlet 7 mia. dollar, hovedsagligt som følge af faldende ordrer. Eksempelvis rapporterer mæglerselskabet Clarkson 52 ordrer indtil videre i år mod 263 sidste år i samme periode.

Skibsbyggerne har selv igangsat en redningsplan, der omfatter salg af aktiver og fyringsrunder. De tre største skibsværfter ventes at skære 16.000 stillinger fra de næste to år.

Fagforening går med til afskedigelser på Daewoo-værftet

Hyundai Heavy splittes op i seks forretninger

Daewoo tabte på forsinkede ordrer i tredje kvartal

3000 ansatte har forladt de koreanske storværfter

 

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere