Fagforening går med til afskedigelser på Daewoo-værftet
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), et af verdens største skibsværfter, har nu fået sine ansatte med om bord på det omfattende restruktureringsarbejde, der har været i gang i månedsvis og skal være med til at afværge en konkurs af den store værftsgruppe.
Medarbejdernes fagforening er gået med til at støtte indsatsen ved bl.a. at acceptere en reducering af arbejdstyrken, skriver det koreanske nyhedsbureau Yonhap torsdag.
DSME's kreditorer, med statsejede Korea Development Bank (KDB) i spidsen, kom i sidste uge med en kapitalindsprøjtning på omkring 2,75 mia. dollars, men med det krav, at fagforeningen for værftets ansatte afgiver skriftligt løfte om ikke at strejke eller tage andre kollektive metoder i brug, samt at fagforeningen deltager i selskabets "selvhjælpsmetoder" i redningsarbejdet.
Fagforeningen var stærkt imod forslaget, men truslen om en reel konkurs har efterfølgende fået foreningen til at give efter.
DSME – en af Sydkoreas tre værftskæmper sammen med Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries – tabte i tredje kvartal 238 mia. won, eller omkring 203 mio.
Den røde bundlinje skyldes ifølge gruppen hovedsagligt omkostninger forbundet til forventede forsinkelser på bygning af skibe samt udgifter i forbindelse med revision af regnskab.
"Vi forventer, at vores resultater vil være positive fremadrettet i takt med, at vores restruktureringsprogram bliver implementeret som lovet, og skibe og offshorefaciliteter vil blive afleveret efter planen," skrev DSME i en meddelelse i oktober.
Restruktureringen betyder bl.a., at Daewoo sælger sit hovedkvarter i Seoul for 180 mia. won, og derudover arbejder værftet på at reducere sin arbejdstyrke med omkring 20 pct. til i alt 10.000 ansatte ved slutningen af i år.
Hyundai Heavy splittes op i seks forretninger
Daewoo tabte på forsinkede ordrer i tredje kvartal