Sydkorea vil bruge 9,6 mia dollars på at redde værfter

Sydkorea planlægger at bruge omkring 9,6 mia. dollars frem mod 2020 på at hjælpe landets skibsbygningssektor i en periode med få nye ordrer og lange perioder med store underskud.
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
AF JIYEUN LEE, BLOOMBERG

Sydkorea, hjemsted til verdens tre største skibsværfter, planlægger at bruge op mod 11 mia. won, eller omkring 9,6 mia. dollars, frem mod 2020 på at hjælpe landets skibsbyggere gennem en tid med ekstremt få ordrer og en længerevarende periode med underskud.

Regeringen vil bestille mere end 250 skibe og bidrage med omkring 6,5 bio. won i finansieringsstøtte til at styrke shippingselskabernes effektivitet frem mod slutningen af dette årti, siger finansminister Yoo Il-ho Mandag. Hyundai Heavy Industries Co., verdens største skibsværft, vil sælge sine aktiviteter, der ikke vedrører skibsbygning, mens Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., verdens andenstørste værft, planlægger at skære 5,500 jobs frem mod 2018, ifølge landets regering.

Den lokale skibsbygningsindustri har været under restrukturering og op mod 20.000 jobs er forsvundet i første i en periode med store tab på grund af overkapacitet og en sløv global handel. Mens der vil være en svag bedring i 2018, kommer markedet ikke op på samme niveau som i årene 2011 til 2015, lyder det fra regeringen. Regeringen forventer, at skibsbestillingerne vil være med til også at styrke shippingsektoren, viser ministerens kommentarer regeringens fokus på at styrke værfterne. Hanjin Shipping Co., landets største rederi, søgte om konkursbeskyttelse i slutningen af august.

"Regering tager de rette skridt for at hjælpe både shippingindustrien og værfterne med dette indgreb," siger Um Kyung-a, analytiker ved Shinyoung Securities i Seoul.  "Det afgørende punkt vil være, hvor hurtigt disse initiativer implementeres samt hvorvidt alle pengene vil blive brugt."

Hyundai Heavy Industries, Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering og Samsung Heavy Industries Co., verdens tre største værfter, meldte i andet kvartal ud, at de vil rejse i alt 8,41 bio. won ved at sælge såkaldte non-core aktiver som led i restruktureringerne.

Skærer arbejdspladser

De tre værfter, The Big Three, vil afskedige 32 pct. af deres direkte arbejdskraft frem mod 2018 og reducere deres forretninger med 23 pct., ifølge regeringen. Korea Labor Institute regner med, at yderligere 40,000 jobs vil forsvinde i andet halvår, heraf primært ansatte fra underleverandører.

"Aggressive restruktureringer vil blive gennemført for at sikre selskabernes finansielle sundhed i tilfælde af, at den dystre situation fortsætter, og de vil være klar, hvis tingene begynder at blive bedre," siger Yoo. "Selskaberne vil blive fulgt jævnligt i forhold til deres restruktureringsarbejde, og de vil blive afholdt fra at vinde offshoreordrer til lave priser."

Ministeren talte ved et regeringsmøde om initiativer til at hjælpe værfts- og shippingsektoren.

Sydkorea vil som led i indsatsen for at hjælpe shipping industrien fordoble størrelsen af en fond, der har til formål at hjælpe shippingselskaberne med at bestille flere skibe, inklusive tørlastskibe, tankskibe, og containerskibe, til 2,4 mia. dollars fra 1,2 mia. dollars, ifølge en meddelelse fra regeringen mandag.

Et nyt selskab, med kapital på i alt 1 bio. won, vil blive dannet med det formål at købe skibe for shippingselskaber. Derudover vil en fond, etableret til at købe rederiernes eksisterende flåder, købe for omkring 1,9 bio. won frem mod 2019, en stigning fra det hidtidige mål på 1 bio. won, og selskabet vil også hjælpe søfarende med at investere i containerterminaler og andre faciliteter i og uden for landet.

Regeringen vil også gøre en indsats for at tiltrække mere last til havnene i Busan og andre lokale terminaler ved at øge rederiernes incitamenter til at kalde i havnene.

Hyundai Heavy holder fast i overskuddet

IMF: Regning for at redde Sydkoreas værfter er på 27 mia dollars

Sydkoreansk storværft får ny hjælp af statsbanker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også