Koreas statsbank trækker STX Offshore mod betalingsstandsning

Det koreanske skibsværft STX Offshore vil sandsynligvis gå i betalingsstandsning inden udgangen af maj. Kreditorerne, ført an af statsbanken KDB, skal diskutere sagen senere onsdag, men de har angiveligt allerede besluttet sig for at erklære værftet konkurs, skriver lokalt medie.
Hyundai Heavy Industries | Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Hyundai Heavy Industries | Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Den statsejede sydkoreanske bank Korea Development Bank (KDB) har nok at se til i disse tider.

Sydkoreas shippingindustri skranter, og mens de store rederier Hyundai Merchant Marine og Hanjin Shipping kæmper for at få sænket charterrater, lande restruktureringsaftaler og konvertere gæld, døjer landets store værftsgrupper med en nærmest total mangel på ordrer og deraf kæmpe underskud.

Korea Development Bank står i midten af den nuværende shippingkrise som hovedkreditor i de store værfter og rederier, og nu begynder banken for alvor at tage konsekvensen af den dystre tilstand, der efterhånden har kendetegnet sektoren i en årrække.

Værftsgruppen STX Offshore & Shipbuilding har været under kreditorernes kontrol siden april 2013, og kreditorgruppen med KDB og den anden statsejede bank Export-Import Bank of Korea i spidsen har i den tid pumpet mere end 3 mia. dollars ind i selskabet, men uden resultat, og nu ser det ud til at være slut. KDB og de andre kreditorer vil onsdag diskutere fremtiden for det pressede skibsværft, men ifølge det koreanske nyhedsbureau Yonhap har kreditorerne allerede besluttet sig for at erklære STX Offshore konkurs.

Værftsgruppen led sidste år et underskud på 265 mio. dollars efter et underskud på 1,26 mia. dollars i 2014.

Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud 

Mens STX Offshore ser ud til at være på vej mod betalingsstandsning, ser det anderledes ud for landets andre værfter. De tre største spillere - Hyunday Heavy Industries, Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - er i gang med omfattende restruktureringer og nedskæringer, mens det koreanske finanstilsyn (FSC) har meldt ud, at man vil presse på for at få de mindre værfter tilbage på sporet.

"Vi kigger på deres situation og vil reagere prompte (overfor mindre værfter). Betalingsstandsning for STX vil blive beslutte ud fra en række faktorer," sagde formanden for FSC, Yim Jong-yong, efter et møde i følge Yonhap.

HMM og Hanjin

Hyundai Merchant Marine er lige nu i slutfasen af komplekse forhandlinger med selskabets kreditorer, igen anført af KDB, samt en lang række skibsejere med skibe på charter hos den koreanske shippinggruppe.

Her skal HMM i løbet af denne uge have forhandlet skibsejernes charterrater ned med minimum 28 pct., hvis KDB skal gå med til en omfattende restrukturering og kapitalindsprøjtning. Charteraftalerne er indgået for år tilbage til rater, der er urealistisk høje i forhold til det nuværende og historisk lave containermarked, hedder argumentet.

Redningsplanen drejer sig om en omlægning af lån for i alt 700 milliarder won til aktier, hvilket vil gøre den statsejede bank til HMM's største aktionær.

FSC skrev i en meddelelse tirsdag, at Hyundai Merchant Marine vil være i enorme vanskeligheder, hvis forhandlingerne ender uden resultat.

"Hvis forhandlingerne slår fejl, vurderer vi, at det vil blive svært for HMM at komme tilbage på sporet. I denne kontekst er de igangværende forhandlinger meget vigtige. Hvis de slår fejl alligevel, så vil der være meget få muligheder tilbage for kreditorerne," lød det.

Sydkoreas anden store shippinggruppe, Hanjin Shipping, er også under pres fra tårnhøje rater i selskabets charterkontrakter og kæmper ligeledes for at få en række skibsejere til at gå med til at tilpasse raterne til dagens lave fragtrater.

Her bad Hanjin for et par uger siden Seaspan, verdens største uafhængige udlejer af containerskibe, om at reducere charterraterne med 30 pct. Svaret var i følge Lloyds List et klart nej.

"Vores position er 'nej'. Fordi vores skibe er de mest effektive skibe i deres flåde og meget værdifulde til et hvilken som helst af de store containerrederier," sagde Graham Porter, direktør hos Seaspan, til det britiske medie og sparkede bolden tilbage til KDB:

"Vores holdning er, at den udækkede kreditor Korea Development Bank burde sikre Hanjin som en national interesse for Korea og give et tegn på styrke til alle relaterede parter."

STX Offshore får ny kapitalindsprøjtning

STX-kreditorer tilbyder nødlån på 190 mio USD

Sparekniv rammer topchefer i koreansk værftgruppe

Koreansk værftsgruppe vil fyre 30 procent af medarbejderne  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også