Sparekniv rammer topchefer i koreansk værftgruppe

Hyundais spareplaner går nu ud over gruppens chefer og direktører, der alle går markant ned i løn. Topcheferne for den økonomisk pressede gruppes datterselskaber afleverer hele deres løn.
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Verdens største skibsværft, koreanske Hyundai Heavy Industries, befinder sig ligesom resten af landets værftsindustri i stærk modvind. Gruppen skal spare stort, og det går ud over topchefer, direktører og afdelingsledere.

Hyundais topledelse besluttede på et møde mandag, at samtlige topchefer for gruppens datterselskaber skal aflevere deres løn, mens direktører afgiver op mod 50 procent af deres gage afhængig af position, skriver mediet Asiasis.com.

Herudover vil afdelingsledere i Hyundai Heavy Industries gå 10 procent ned i løn som led i de omfattende spareplaner, der også betyder, at alle aktiviteter, der anses som non-essential  som eksempelvis en række kurser og lignende, bliver aflyst, indtil selskabet igen tjener penge.

Hyundai Heavy Industries' omsætning i tredje kvartal faldt med 8,7 procent fra andet kvartal 2015, og underskuddet voksede til 678,4 milliarder won (4,05 milliarder kroner) på driften og 451,4 milliarder won på bundlinjen (2,7 milliarder kroner) fra henholdsvis 171 milliarder won på driften og 242,4 milliarder won på bundlinjen i andet kvartal 2015.

"Offshoreforretningen har oprettet en reserve til mulige tab, der kan opstå fra sene ændringer i ordrer, øget brug af mandetimer og forsinkelser i leveringen som følge af designændringer," skrev Hyundai Heavy Industries i en regnskabsmeddelelse i slutningen af oktober.

Værfter i krise

Den anden store koreanske værftsgruppe STX Offshore & Shipbuilding er også hårdt ramt af især krisen i offshoresektoren. Her planlægger ledelsen at fyre op mod 800 medarbejdere, hvilket svarer til omkring 30 procent af gruppens 2.600 ansatte. Det sker som et sidste forsøg på at undgå en konkurs i første halvdel af 2016.

STX Offshore & Shipbuildings primære långiver, Korea Development Bank, presser på for at få værftsgruppen til at halvere sine faste udgifter, og banken har understreget, at en konkurs er uundgåelig, hvis ikke det lykkedes for selskabet at levere de krævede besparelser.

"En fastholdelse af det nuværende system vil føre til en konkurs af selskabet i første halvdel af 2016," skrev CEO Lee Byung-mo for nylig i en mail til værftets ansatte, ifølge Korea Herald.

Og Daewoo, ligeledes koreansk og verdens største værft målt på ordrebogen, ser ud til at være på vej mod et driftstab på 4,4 milliarder dollars for 2015, tæt på seks milliarder kroner mere end hidtil antaget, vurderede analysehuse i starten af oktober.

Megaværftet satte i andet kvartal alene et tab på 19,7 milliarder kroner til i driften, og for tredje kvartal ventes et yderligere tab på godt seks milliarder kroner.

Koreansk værftsgigant går milliardtab i møde

Daewoo kræver 1,4 mia kr af Songa Offshore

Koreansk værftsgruppe vil fyre 30 procent af medarbejderne

Koreansk statsbank stiller krav til Daewoos medarbejdere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også