Koreansk værftsgruppe vil fyre 30 procent af medarbejderne

STX Offshore & Shipbuilding vil afskedige op mod 800 medarbejdere frem mod 2016 for at undgå betalingsstandsning i første halvdel af 2016.
Hyundai Heavy Industries, et andet stort koreansk værft. | Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Hyundai Heavy Industries, et andet stort koreansk værft. | Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Den store koreanske værftsgruppe STX Offshore & Shipbuilding vil fyre op mod 800 medarbejdere i et sidste forsøg på at undgå en konkurs i første halvdel af 2016.

Det svarer til omkring 30 procent af gruppens 2.600 ansatte, skriver Korea Herald.

STX Offshore & Shipbuildings primære långiver, Korea Development Bank, presser på for at få værftsgruppen til at halvere sine faste udgifter, og banken har understreget, at en konkurs er uundgåelig, hvis ikke det lykkedes for selskabet at levere de krævede besparelser.

Gruppen har derfor foreslået de drastiske nedskæringer til værftarbejdernes fagforening. Selskabet vil derudover skære de ansattes løn med ti procent.

"En fastholdelse af det nuværende system vil føre til en konkurs af selskabet i første halvdel af 2016," skrev CEO Lee Byung-mo for nylig i en mail til de ansatte, ifølge Korea Herald.

STX Offshore & Shipbuilding indkasserede et driftsunderskud på omkring 22,6 millioner dollars i årets første seks måneder, og det selv efter selskabets kreditorer har pumpet i omegnen af 3,8 milliarder dollars i selskabet siden marts 2013.

Værftsgruppen vil, som led i den forestående restrukturering, skære markant i størrelsen og omdanne sig selv til et mellemstort værft, der primært fokuserer på tanksektoren.

Ikke alene

STX Offshore & Shipbuilding, der indtil fornylig var rangeret som verdens fjerdestørste værftsgruppe, er ikke den eneste af landets værftskæmper, der oplever hårde tider.

Daewoo, verdens største værft målt på ordrebogen, ser ud til at være på vej mod et driftstab på 4,4 milliarder dollars for 2015, tæt på seks milliarder kroner mere end hidtil antaget, vurderede analysehuse i starten af oktober.

Megaværftet satte i andet kvartal alene et tab på 19,7 milliarder kroner til i driften, og for tredje kvartal ventes et yderligere tab på godt seks milliarder kroner.

Den negative udvikling hos Daewoo har også sat gang i en restruktureringsplan fra den sydkoreanske statbank Korea Development Bank (KDB). Planen involverer en delvis "indskydergaranti" på 30 milliarder kroner på forudbestillinger af nybygninger og yderligere midler fra kreditorerne til at vende udviklingen på værftet.

DSME skal skære drastisk ned på ordrerne

STX Offshore får ny kapitalindsprøjtning

Koreansk statsbank stiller krav til Daewoos medarbejdere

Sydkoreas shippingkæmper i frit fald 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også