Sydkorea overvejer at pumpe penge i shippingindustrien

Den sydkoreanske regering vil nedsætte en taskforce, der skal arbejde på en finansiel redningsplan for den koreanske shippingindustri. Den skal blandt andet se på, hvordan der kan pumpes penge ind i to statsejede banker, som er de største långivere til industrien.
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv

Den sydkoreanske regering tager nu det næste skridt mod en decideret redningsplan for landets kriseramte shippingindustri.

Korea Herald skriver, at regeringen vil nedsætte en taskforce, der skal se på, hvordan man kan pumpe ny kapital ind i de pressede rederier og skibsværfter. Det skal ske ved at øge kapitalgrundlaget i de to statslige banker, Korea Development Bank og Export-Import Bank of Korea.

Bankerne er sektorens største kreditorer og eksponeret mod dårlige lån til rederier og værfter for omkring 17 mia. dollars.

Derfor mener finanstilsynet Financial Services Commission, at den koreanske centralbank bør skyde penge ind i bankerne, så de er polstrede til at forhandle nye aftaler med den skrantende shippingindustri.

Nu ligger Hanjins skæbne i hænderne på kreditorerne

Det er dog langtfra sikkert, at centralbanken er villig til at tænde for seddelpressen.

Næstformand Yoon Myunk-shik udtaler, at der skal være bred politisk enighed om tiltaget, før banken er parat til i at pumpe penge i de to statsejede banker for at holde hånden under rederierne og værfterne.

De to containerrederier Hanjin og Hyundai Merchant Marine og de tre værfter Daewoo Shipbuilding & Engineering Co., Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries Co. har længe kæmpet med at få tingene til at hænge sammen.

I sidste uge kom det frem, at Hanjin reelt har overladt driften af rederiet til Korea Development, som er den største långiver. Derfor er regeringen nu i færd med at se på, hvordan den kan hjælpe den trængte sektor.

Det trækker op til slagsmål på de koreanske værfter

Presset Hyundai-værft får plus i første kvartal

Sydkoreas værfter kæmper med at slå hul på nye markeder

Sydkoreas værfter har tomme ordrebøger

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også