Sydkoreas værfter kæmper med at slå hul på nye markeder

Sydkoreanske værfter har problemer med at bryde gennem lydmuren til nye markeder som Iran. Statsstøtte kan blive nødvendig, mens en bølge af restruktureringer sandsynligvis vil skylle ind over industrien, skriver lokale medier.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

For koreanske værfter kan det blive afgørende at få foden indenfor på nye markeder. Men det går ikke så let, og der kan blive brug for regeringens hjælp, skriver det koreanske medie Korea Joongang Daily. Værfterne håbede på, at Iran kunne blive et nyt marked, da sanktionerne blev løftet. De iranske selskaber er imidlertid ikke i stand til at betale den første del af et stort projekt, forklarer en talsmand fra et af værfterne til mediet.

"Jeg har hørt, at selv statsejede selskaber som Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) har krævet store summer til finansiel støtte. Nogle gange op mod 95 pct. af prisen på et skib i forhandlinger med koreanske selskaber."

Som en del af OECD skal selskaber, der bestiller et skib, betale 20 pct. af de totale omkostininger. Det stiller koreanske værfter i en svær situation over for de kinesiske konkurrenter, som nyder godt af støtten fra statsejede banker. Med dem i ryggen kan kineserne tilbyde netop den finansielle støtte, som de koreanske værfter i dag ikke er i stand til.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Samtidig er flere koreanske værfter i finansielle problemer med faldende ordrer på nybygninger. Foreløbig er ordrerne næsten udeblevet hos de tre største Hyundai Heavy Industries (HHI), DSME og Samsung, der sidste år tilsammen stod bag tab på 7,4 mia. dollars. Hyundai er dog fortsat i forhandlinger med IRISL om en ordre om tre containerskibe på 14.500 teu til en værdi af 350 mio. dollars. Det ændrer ikke på de massive udfordringer for industrien, hvor flere koreanske værfter formentlig står foran restrukturering. DSME er allerede i gang.

"Regeringen bliver nødt til at vedtage en særlig lovgivning, der kan give finansiel støtte til selskaber som HHI," sagde Kim Moo-sung, tidligere leder af partiet Saenuri.

Ifølge Korea Joongang Daily er ikke kun de største i finansielt bekneb. Det samme gælder Sydkoreas mellemstore og små værfter, som også ventes at stå over for store restruktureringer.

Koreas værftskæmpe får milliardunderskud 

Koreanske Hyundai leverer nyt milliardunderskud 

Nul ordrer til de koreanske værftskæmper i januar

Kinesiske værfter lukker på stribe 

Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også