Koreanske Hyundai leverer nyt milliardunderskud
![Foto: Lee Jin-man/AP/POLFOTO/arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8155972.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hyundai%2520Heavy%2520Industries%2520v%25C3%25A6rft%2520Ulsan%2520Sydkorea.jpg)
Det er gået jævnt tilbage for Hyundai Heavy Industries (HHI), der må indkassere en tilbagegang i omsætningen og resultat for fjerde kvartal af 2015. Det viser tal fra en foreløbige opgørelse, som HHI har offentliggjort.
Omsætningen endte i fjerde kvartal af 2015 på 9,3 milliarder dollars, en tilbagegang på næsten 20 procent i forhold til året før, hvor omsætningen for kvartalet landede på 11,6 milliarder dollars. Dermed faldt årets samlede omsætning fra 2014 til 2015 med 12,1 procent til lige godt 38,7 milliarder dollars mod 44 milliarder dollars året før.
Samsung Heavy Industries i kæmpeminus i 2015
Samtidig faldt nettoindtjening for kvartalet til minus 316 millioner dollars fra et mindre minus på 31,7 millioner dollars sidste kvartal af 2014. Samlet set er den nettoindtjeningen for hele året dog forbedret med 40 procent, og landede således på et minus på 1,14 milliarder dollars.
Krisetid og restrukturering
Hyundai er et af de tre store værfter i Korea, Hyundai Heavy Industries Co., Samsung Heavy Industries Co. og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., der alle gennemgår krise for tiden. I en længere periode har den koreanske stats- og udviklingsbank, Korea Development Bank været inde over restruktureringsprocesser for værfterne, der har bogført milliardunderskud som følge af svigtende ordreindgang i blandt andet offshore.
Ikke alene kan de tre store værfter ifølge et koreansk nyhedsmedie Yonhap for første gang i historien potentielt præstere røde tal på bundlinjen alle tre. Men for første gang nogensinde bød januar måned i det nye år ikke på en eneste nybygningsordre til nogen af de tre værfter, en udvikling, der ikke er set før i historien.
Værfterne har grebet krisen an på vidt forskellig vis, men mest iøjenfaldende er måske, at Hyundai (HHI) har skåret i ledelsens lønninger. Direktører har måttet aflevere 50 procent af deres løn, mens mellemledere er blevet afkrævet ti procent af deres løn i forbindelse med sparetiltag.
Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud