Sydkoreas værfter har tomme ordrebøger

Krisen i den internationale skibsbygningssektor betyder, at Sydkoreas værfter må spejde langt efter nye ordrer. Til sammen har de tre store værfter kun modtaget én ordre i årets første kvartal.
Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

Nedgangen på det internationale skibsmarked tager hårdt på de sydkoreanske værfter, der nu skruer ned for deres forventninger til hele året.

Branchemediet Seatrade Maritime skriver, at landets tre største skibsværfter har spejdet langt efter ordrerne i årets første kvartal. Til sammen har de således kun modtaget en enkelt bestilling siden årsskiftet.

Værst ser det ud for Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) og Samsung Heavy Industries (SHI), der ikke har fået en eneste ny ordre, mens Hyundai Heavy Industries (HHI) har modtaget en ordre på to kemikalietankere til en værdi af 130,6 millioner dollars – eller hvad der svarer til cirka 850 millioner kroner.

Til sammenligning modtog SHI alene ordrer for 2,3 milliarder dollars i samme periode sidste år, skriver Seatrade Maritime, der citerer det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap.

Sydkoreas storværfter ud af 2015 med rekordunderskud

De tomme ordrebøger skyldes især olieprisens fald, mens overkapaciteten på containermarkedet også har lagt en dæmper på efterspørgslen. En situation, der ser ud til at fortsætte i løbet af 2016.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Derfor sænker de tre skibsværfter også deres forventninger til hele året. DSME forventer nu at få nye ordrer for 10 milliarder dollars mod 13 milliarder dollars sidste år, mens SHI ligeledes satser på ordrer for 10 milliarder dollars mod 15 milliarder dollars sidste år.

Endelig forventer verdens største værfter, HHI, at lande på nye bestillinger for 16,7 milliarder dollars i 2016, hvilket er en nedgang på 12,9 procent i forhold til 2015.

Krisen på skibsmarkedet ramte den koreanske industri allerede sidste år, hvor alle tre værfter måtte indkassere underskud i milliardklassen. I alt nedlage de desuden omkring 5000 arbejdspladser, skriver Seatrade Maritime.

Skibsbygningssektoren er sammen med biler og elektronik en af de vigtigste industrier i Sydkoreas økonomi. Derfor har den koreanske stat taget flere tiltag for at hjælpe de kriseramte værfter fra at bukke under.

Nye milliarder skal redde koreansk værft

Kinesiske værfter lukker på stribe

Asiatiske værfter ruster sig til flere hug i 2016

Korea pumper milliarder i kriseramt shipping

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også