DTU Maritime vil booste samarbejdet med industrien

DTU Maritimes nye centerleder, Hans Otto Kristensen, vil invitere industrien endnu længere ind på uddannelserne, og han er klar til at betale for det. Han vil så til gengæld stille krav til industrien, fortæller han til ShippingWatch.
AF CHRISTIAN BARTELS

Den nyudnævnte centerleder for Maritime DTU, Hans Otto Kristensen, vil bruge flere penge på at få samarbejdet mellem industri og akademi op i et højere gear.

Det siger han til ShippingWatch i forbindelse med konferencen "Innovation in the Danish Maritime Industry", som afholdes på Danmarks Tekniske Universitet, DTU. Netop et tættere samarbejde med industrien er en af hans vigtigste målsætninger i det nye virke som centerleder.

”Det er mit succeskriterium at få hele den maritime sektor koblet på Maritime DTU, så hele branchen får gavn af vores viden. Vi komme til at se flere partnerskaber mellem universitetet og private virksomheder, nu da vi har fondsmidler i ryggen,” siger han.

DTU har blandt andet fået en fem-årig forskningsbevilling fra Dampskibsselskabet Orient S Fond på i alt 20 millioner, som er øremærket det fremtidige samarbejde mellem erhverv og uddannelse.

Erfaring og samarbejde

Med sine 36 års erfaring i både forskningsverdenen og det private erhvervsliv har Hans Otto Kristensen hentet masser af erfaring i samarbejder mellem netop DTU og det private.

”Mens jeg arbejdede i det private har jeg tit henvendt mig til DTU, hvor jeg selv er uddannet, til at få hjælp til nogle projekter. Det er godt for de studerende, det private og frembringer ny viden, der bliver tilgængelig for hele branchen,” siger han og fortsætter:

”Jeg har et stort personligt netværk fra min tid i det private, og derfor behøver jeg ikke at skulle introducere mig selv. Derimod kan jeg henvende mig direkte og foreslå, at man retter en projektbeskrivelse til, så den kan passes ind under vores forskningsområde,” siger han.

Midlerne skal gøre det mere attraktivt for industrien at indgå i samarbejderne. De skal til gengæld hellige medarbejdere, faciliteter, skibe eller projekter til samarbejdet, så den endelige forskning bliver så konkret og nem for danske virksomheder at indoptage, som muligt, lyder det.

Flydende instrumenter

”Skibe er flydende instrumenter og vi kan blive ved med at undersøge og forbedre skibenes opførsel i det daglige. I dag er det en unik chance, hvis vi kan finde et skib at måle på, og det skal arrangeres et halvt år i forvejen. Det skulle gerne blive meget nemmere i femtiden, når vi har indgået partnerskaber,” siger han til ShippingWatch.

Hans Otto Kristensen var senest ansat i Danmarks Rederiforening og inden da seniorforsker hos DTU. Han er frem for alt kendt i international shipping for udregninger bag det såkaldte EEDI-miljøkrav, som nye skibe skal leve op til fra 2016. Han har deltaget i MEPC-komiteen under IMO og er en af hovedkræfterne bag  Ulysses-projektet. Her er målet at godtgøre, at effektiviteten i den kommercielle flåde kan forbedres så meget, at skibene ved at anvende slow steaming og ved at bruge andre drivmidler end fuel, f.eks. sejl, kan leve op til målsætninger om at nedbringe udledningen af CO2.

Hans Otto Kristensen er netop tiltrådt stillingen, hvor han har afløst Ingrid Marie Vincent Andersen, som efter kun godt et år i stillingen valgte et job som skibsingeniør hos Maersk Maritime Technology.

Indtil videre løber hans ansættelse frem til sommeren 2016, mens man arbejder på at finde en fremtidig centerleder.

Maritime DTU får ny centerleder

Flere går den maritime vej på DTU

Leder af DTUs maritime center skifter til Maersk 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også