Analytikere venter pæn vækst i DSVs søfragt

Analytikerne regner med en pæn fremgang i omsætningen i Air & Sea-divisionen, når DSV afleverer regnskab onsdag. Konkurrenten Kuehne+Nagel har vist vejen.
AF RITZAU FINANS

Der ventes ikke de store overraskelser, når DSV leverer regnskab onsdag. Omsætningen ventes at vokse pænt, og analytikernes største stridspunkt er, hvordan restruktureringsomkostninger på en kvart milliard bliver fordelt over året. Det viser estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Forventningen er understøttet af regnskabet fra konkurrenten Kuehne+Nagel, der leverede på linje med markedets forventninger, når det kom til driftsresultatet og overskuddet.

Konkurrent giver indblik

"Regnskabet fra Kuehne+Nagel viste en volumenfremgang på linje med selskabets forventninger – og på positivsiden også en lille opjustering af forventningerne til markedsvæksten i søfragt. På negativsiden var indtjeningen i søfragtdivisionen faldende på grund af fragtrateudsving. Vi forventer en organisk vækst på små 3 pct. i første kvartal, men hertil kommer en positiv effekt fra opkøb, der mere end opvejer negative valutaeffekter," skriver Jyske Bank i en optakt til DSV's regnskab.

Samlet venter analytikerne ifølge SME Direkt en omsætningsvækst i første kvartal på 3,9 pct. til 11,4 mia. kr. for den danske transportkoncern. Estimaterne på omsætningen hos de ni adspurgte analytikere ligger alle i et meget lille spænd fra 11,3 til 11,7 mia. kr.

Bruttoresultatet forventes at ende på 2473 mio. kr. i kvartalet, og driftsresultatet før særlige poster, EBITA, forventes at ende på 560 mio. kr., en pæn stigning fra 509 mio. kr. i samme periode sidste år.

Særlige poster driller

Efter særlige poster, på EBIT-niveau, svinger analytikernes estimater mellem 304 og 558 mio. kr. Det er dog hovedsageligt udløst af, at DSV har varslet restruktureringsomkostninger på 250 mio. kr. i 2014.

Analytikerne svinger mellem at udgiftsføre hele molevitten i første kvartal og ikke udgiftsføre en krone. Jyske Bank tilhører sidstnævnte gruppe, mens eksempelvis Handelsbanken har spredt udgifterne over hele året i sine estimater. I første kvartal har analytikerne målt på medianen udgiftsført 63 mio. kr. under særlige poster.Den forskel skaber også store forskydninger i estimaterne for resultaterne før og efter skat. Målt på median-estimatet venter analytikernes et resultat før og efter skat på 439 og 316 mio. kr. Estimaterne for sidstnævnte svinger dog mellem 183 mio. kr. og 372 mio. kr.

Air & Sea stjæler rampelyset

Skeler man til divisionerne, venter analytikerne en pæn fremgang i omsætningen i Air & Sea-divisionen til 5030 mio. kr. omsat til et driftsresultat, EBITA, på 306 mio. kr. mod 276 mio. kr. i samme periode sidste år.

"Markedet for containerfragt er vokset med ca. 3-4 pct. i første kvartal 2014, og vi forventer, at DSV har øget volumenerne med ca. 5 pct. - blandt andet som følge af opkøb og moderat vundne markedsandele. Luftfragtmarkedet er vokset med 2-3 pct. i første kvartal 2014. Vi forventer, at DSV fortsætter de fine væksttakter fra fjerde kvartal 2013 med en volumenfremgang på 6 pct. i det netop overståede kvartal, skriver Jyske Bank i sin optakt.

Den klassiske division for landtransport, Road-divisionen, estimeres at have opnået en mindre omsætningsvækst år til år til 5893 mio. kr. omsat til et driftsresultat på 210 mio. kr. mod 202 mio. kr. i første kvartal 2013.

"Vi forventer, at DSV vinder markedsandele i Road og øger omsætningen med 4 pct. til 5893 mio. kr. Der er dog udsigt til fortsat pres på indtjeningsmarginalerne, da DSV har svært ved at sende prispresset videre til underleverandørerne, skriver Jyske Bank.

Analytikere og forventninger i takt

For hele året ligger analytikernes medianestimater på en omsætning på 48,1 mia. kr. omsat til et bruttoresultat på 10,3 mia. kr. og et driftsresultat før særlige poster på 2696 mio. kr. Det stemmer fint overens med DSV's egne udmeldinger, der lyder på et bruttoresultat på 10,1 til 10,5 mia. kr. og et EBITA-resultat på 2500 til 2700 mio. kr.

Fem af otte adspurgte analytikere har anbefalingen "køb" af aktierne i DSV, en enkelt har "neutral" og to har "sælg/reducer". Kursmålene for aktierne svinger fra 150 til 215 kr. per aktie med en median på 199 kr.

"Vi ser fortsat DSV som attraktivt prissat grundet vores "sum-of-the-parts"-analyse, en stor rabat i forhold til Kuehne+Nagel og gode nøgletal. Vi anser DSV for at tilbyde en sikker forretningsmodel for investorer, der søger cyklisk eksponering, skriver Handelsbanken i en optakt til regnskabet.

DSV skal vækste vildere end markedet i Malaysia 

K+N resultat lover godt for DSV 

DSV: Obligationssalg går ikke til krigskasse 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også