Analyse: Skrotmængderne daler med 15 pct i år
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6481924.ece/ALTERNATES/schema-16_9/2014-02-12_0853%2520copy.png)
Første kvartal bød på salg til ophugning på i alt 8,4 mio. dwt svarende til 205 skibe. Clarkson Research vurderer, at den samlede mængde skibe sendt til skrot vil lande på 40 mio. dwt, hvilket er et fald på 15 pct. i forhold til sidste år. Det skriver Asiasis.
Dermed går det nedad for mængden af ophuggede skibe. I 2012 blev 58,6 mio. dwt sendt til ophug, mens det i 2013 var 47 mio. dwt.
Det er produkttankere, der står for den største andel af de skrottede skibe, mens bulkskibe, tre VLCC'ere og en række Aframaxes også ligger tungt på vægten.
NGO: EU-redere flager om inden ophugning i Asien
Den globale debat om skrotning er på et højt niveau i øjeblikket. NGO'en Shipbreaking Platform melder om, at mange europæiske skibe i år bliver omflaget umiddelbart inden skrotning i de sydøstasiatiske lande, hvor sikkerhedsniveauet for de ansatte på værfterne eller strandene er meget tvivlsomme ifølge NGO'en.
For godt et år siden vedtog EU regler for ansvarlig ophugning, der ikke er trådt i kraft endnu, men som flere havde vurderet ville få betydning for ophugning allerede i år. Indtil videre har den dog ingen effekt haft, vurderer Shipbreaking Platform.
Rederiforeningen vil styrke forbindelsen med Kina