Bangladesh vil arbejde for mere sikker ophugning
![Foto: IMO](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5270144.ece/ALTERNATES/schema-16_9/5884415026_47be52abe4_b.jpg)
IMO og regeringen i Bangladesh har skrevet under på en aftaleerklæring om at forbedre de sikkerheds- og miljømæssige standarder i landets ophugningsindustri. Det skriver Sustainable Shipping.
Konkret skal der i det kommende halve år arbejdes med projektet "Safe and Environmentally Sound Ship Recycling in Bangladesh - Phase 1" i landet, som er verdens andenstørste skrotningsnation og ofte har været kritiseret for farlig ophugning.
"Nu må EU ratificere Hongkong-konventionen"
Den største bidragsyder til projektet er den norske fond Norwegian Agency for Development Cooperation (Norad).
NGO'erne mener EU's ophugnings-regler er for snævre
Projektet kommer forud for den forbedring i skrotningsprocedurerne, som EU's regler på området forventes at medføre. Sidste år vedtog EU regler om skrotning, som endnu ikke er trådt i kraft, da forskellige vilkår som en liste over godkendte ophugningsfaciliteter først skal være på plads.
Imidlertid har NGO'en Shipbreaking Platform i denne uge fortalt, at de kommende regler allerede nu får værfterne til at oppe sig med sikkerhed og miljø.
I første kvartal af 2014 blev i alt 301 skibe hugget på op på globalt plan, heraf blev to tredjedele - 195 - hugget op i Sydøstasien. Af de 195 skibe var 51 skibe europæiske.
NGO: EU-redere flager om inden ophugning i Asien