Bangladesh vil arbejde for mere sikker ophugning

Regeringen i Bangladesh og IMO har underskrevet en hensigtserklæring om at indføre mere sikker skibsophugning i landet.
Foto: IMO
Foto: IMO

IMO og regeringen i Bangladesh har skrevet under på en aftaleerklæring om at forbedre de sikkerheds- og miljømæssige standarder i landets ophugningsindustri. Det skriver Sustainable Shipping.

Konkret skal der i det kommende halve år arbejdes med projektet "Safe and Environmentally Sound Ship Recycling in Bangladesh - Phase 1" i landet, som er verdens andenstørste skrotningsnation og ofte har været kritiseret for farlig ophugning.

"Nu må EU ratificere Hongkong-konventionen" 

Den største bidragsyder til projektet er den norske fond Norwegian Agency for Development Cooperation (Norad).

NGO'erne mener EU's ophugnings-regler er for snævre 

Projektet kommer forud for den forbedring i skrotningsprocedurerne, som EU's regler på området forventes at medføre. Sidste år vedtog EU regler om skrotning, som endnu ikke er trådt i kraft, da forskellige vilkår som en liste over godkendte ophugningsfaciliteter først skal være på plads.

Imidlertid har NGO'en Shipbreaking Platform i denne uge fortalt, at de kommende regler allerede nu får værfterne til at oppe sig med sikkerhed og miljø.

I første kvartal af 2014 blev i alt 301 skibe hugget på op på globalt plan, heraf blev to tredjedele - 195 - hugget op i Sydøstasien. Af de 195 skibe var 51 skibe europæiske.

NGO: EU-redere flager om inden ophugning i Asien 

Kinesisk ophugning i stor fremgang 

Kinesiske Cosco skrotter 13 skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også