MAN: NOx-afgørelse er godt for vores forretning

IMO's beslutning om indførelse af NOx-krav i bestemte områder i verden er positivt nyt for MAN Diesel & Turbo, der er lykkelige for, at national særlovgivning ikke bliver en realitet.
Foto: MAN Diesel & Turbo
Foto: MAN Diesel & Turbo

IMO's beslutning om NOx-krav på MEPC-mødet for tre uger siden er godt nyt for motorproducenten MAN Diesel & Turbo, lyder det fra virksomheden.

"Vi har teknologien på plads til at støtte vores kunder i denne nye æra af miljøeffektiv shipping. Jeg er glad for, at tilpasningen til IMO-regulationerne vil spare os for en række nationale reguleringer. Nu har vi et klart sæt regler," siger Dr. Stephan Timmerman, der er medlem af bestyrelsen i MAN, i en pressemeddelelse.

Tier III-kravenes vedtagelse betyder, at NOx-kravene indføres i de områder, som allerede var bestemt som NOx-områder - dvs. i USA i 2016, og efter det kan regulering komme på tale i regionale områder, hvis landene ansøger om det. Danmarks har sammen flere Østersø-lande søgt om, at Østersøen kan blive en sådan reguleret zone - et NECA-område. Det er den danske regering blandt andre kraftigt opmærksom på.

IMO har vedtaget global NOx-aftale 

MAN har længe arbejdet med at tilpasse motorer til de nye NOx-krav, og derfor erklærer leverandøren sig klar til de nye krav med motoren ME-GI, som ShippingWatch har omtalt flere gange. MAN Diesel: Det tager år at vende markedet til gas

Motoren er en dual-fuel motor, der altså kan benytte to slags brændstof, så det med tiden også vil være muligt for skibe med denne motor at sejle på LNG, når infrastrukturen til det er udbygget.

Rusland mister støtte til sit miljøforslag

"Mens brændstofpriserne forbliver høje, og udledningerne bliver mere og mere stringente, kigger rederne efter de mest effektive løsninger til nybygninger og eksisterende skibe. Fra et miljømæssigt synspunkt, vil lav-svovls-brændstof som methan, naturgas og LNG være særdeles relevant," siger Ole Grøne, Senior Vice President Marketing & Sales for MAN Low-Speed business unit.

Han fremhæver, at der også retrofittes med dual-fuel motorerne allerede, så de ikke kun kommer til at blive anvendt fra NOx-kravenes ikrafttræden for nybygninger i 2016.

EU afviser NOx i CO2-forslag 

Nye EU-regler for maritime leverandører 

Organisationer roser NOx-kompromis 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også