Nye EU-regler for maritime leverandører
![Foto: Wärtsilä](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6231761.ece/ALTERNATES/schema-16_9/585713.jpg)
Europa Parlamentet vedtog i går de regler, som Kommissionen har foreslået i form at et nyt direktiv om shippingudstyr. Formålet med reglerne er ifølge Parlamentet sikrere sejlads for skibe og ansatte.
Analyse: Europæisk maritim industri førende
De nye regler har tre punkter:
- muligheden for at sætte et elektronisk mærke eller "elektronisk ror" (EU's mærke til udstyr i branchen): skal indføres, fordi elektronisk mærkning er billigere og nemmere for både branchen og administratorer af mærket. Samtidig kan det elektroniske mærke læses på længere afstand
- lettelse af de administrative procedurer: sørge for at IMO-regler er indeholdt i EU's regler. Samtidig vil ensrettede europæiske regler, gøre sagsbehandlingen i regionen nemmere og mere konkurrencedygtig
- revision af reglerne på området: det nye direktiv påpeger, at der er problemer i det nuværende direktiv på en række områder, som burde ændres
Fokus på forurening
Samme dag vedtog Europa Parlamentet at give en pulje til at bekæmpe forurening i havene og nye retningslinjer for sikkerhed for udstyr til søs.
Parlamentets middel til at modvirke forurening er en pakke på 160,5 mio. Euro, der skal bruges i perioden 2014 til 2020 af EMSA - European Maritime Safety Agency. Der findes allerede et system i EMSA til arbejdet med forurening, som pengene skal anvendes på.
Haldor Topsøe har store forventninger til NOx-marked
Pengene kommer fra EU's transportbudget, og i 2017 skal en midtvejsevaluering kortlægge, om de bliver brugt effektivt.
EU-lande frygter lukning af filippinske søfartsskoler
Relaterede artikler
EU-lande frygter lukning af filippinske søfartsskoler
For abonnenter
Danske redere kommer russerne i møde på NOx
For abonnenter
Redere satser entydigt på marineolie op til 2015
For abonnenter