Nye EU-regler for maritime leverandører

Europa Parlamentet har vedtaget nye retningslinier for maritimt udstyr med henblik på at forbedre sikkerheden ombord på skibe.
Foto: Wärtsilä
Foto: Wärtsilä

Europa Parlamentet vedtog i går de regler, som Kommissionen har foreslået i form at et nyt direktiv om shippingudstyr. Formålet med reglerne er ifølge Parlamentet sikrere sejlads for skibe og ansatte.

Analyse: Europæisk maritim industri førende 

De nye regler har tre punkter:

- muligheden for at sætte et elektronisk mærke eller "elektronisk ror" (EU's mærke til udstyr i branchen): skal indføres, fordi elektronisk mærkning er billigere og nemmere for både branchen og administratorer af mærket. Samtidig kan det elektroniske mærke læses på længere afstand

- lettelse af de administrative procedurer: sørge for at IMO-regler er indeholdt i EU's regler. Samtidig vil ensrettede europæiske regler, gøre sagsbehandlingen i regionen nemmere og mere konkurrencedygtig

- revision af reglerne på området: det nye direktiv påpeger, at der er problemer i det nuværende direktiv på en række områder, som burde ændres

Fokus på forurening

Samme dag vedtog Europa Parlamentet at give en pulje til at bekæmpe forurening i havene og nye retningslinjer for sikkerhed for udstyr til søs.

Parlamentets middel til at modvirke forurening er en pakke på 160,5 mio. Euro, der skal bruges i perioden 2014 til 2020 af EMSA - European Maritime Safety Agency. Der findes allerede et system i EMSA til arbejdet med forurening, som pengene skal anvendes på.

Haldor Topsøe har store forventninger til NOx-marked 

Pengene kommer fra EU's transportbudget, og i 2017 skal en midtvejsevaluering kortlægge, om de bliver brugt effektivt.

EU-lande frygter lukning af filippinske søfartsskoler 

Danske redere kommer russerne i møde på NOx 

Redere satser entydigt på marineolie op til 2015  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også