IMO har vedtaget global NOx-aftale

Et kompromis om NOx-regler er netop blevet vedtaget på IMO's miljøudvalgsmøde. Den danske miljøminister Kirsten Brosbøll (S) er godt tilfreds med resultatet.
Foto: SHELL
Foto: SHELL
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT OG KATRINE GRØNVALD RAUN

Det er lykkedes medlemslandene i IMO's miljøkomite at nå frem til en endelig beslutning om NOx ved afslutningen af ugens møderække i London.

Det oplyser flere kilder til ShippingWatch, og den danske miljøminister Kirsten Brosbøll (S) er godt tilfreds med resultatet, der er endt på et kompromis. Fra 2016 vil skærpede regler i allerede udpegede NOx-område træde i  kraft, mens nye NOx-områder kan etableres på regional basis.

Ansøgere til et nyt NOx-område, som Danmark sammen med andre skandinaviske lande ønsker at etablere i Østersøen, kan bestemme, at skibe, bygget op til 16 måneder før et nyt NOx-område træder i kraft, skal have den nye teknologi for at sejle i det kommende område.

Dermed lykkedes det ikke fuldt ud for Rusland og støtterne at få udskudt NOx-reguleringen fuldstændig, som landende ellers forsøgte på, og som har fået embedsværket i særligt USA, Canada, Danmark, Japan og Tyskland op på mærkerne det seneste halve år for at få skudt forslaget til hjørne.

Vigtigere end nogensinde

"Vi havde udsigt til, at Rusland ville komme igennem med et ændringsforslag, der ville udskyde ikrafttrædelsesdatoen for alle lavemissionsområder i verden til 2021. Det forslag fik heldigvis ikke medvind, og det er jeg meget tilfreds med," siger Kirsten Brosbøll til ShippingWatch og kalder beslutningen for "vigtigere end nogensinde" set i forhold til den luftforurening, skibsfarten bringer med sig.

Også direktør i Søfartsstyrelsen, Andreas Nordseth er tilfreds med løsningen:

"Jeg er glad for, at det lykkedes IMO at nå en god løsning. Det har betydning for Det Blå Danmark. Der er først og fremmest skabt sikkerhed for, at reglerne kan træde i kraft og skabe den tiltænkte miljømæssige effekt i praksis. Med resultatet fjernes en stor del af usikkerheden om, hvornår de skærpede krav skal opfyldes. Dette har stor betydning for skibsfartserhvervet og for fremtidige investeringer i skibe og udrustning,” siger han i en meddelelse.

Rusland blokerer for NECA-ansøgning 

Nu gælder det så om at få etableret et NECA-område i Østersøen, som lande i Helcom har arbejdet for i flere år, og som Rusland senest forsinkede i efteråret ved at blokere for en fælles ansøgning under et møde i København.

"Jeg ser beslutningen i FN’s Søfartsorganisation som et vigtigt skridt på vejen til at reducere luftforureningen fra skibstrafikken betragteligt i farvande omkring Danmark, og en forudsætning for etablering af et NECA-område i Østersøen. Nu er det op til Østersølandene, og som formand for Østersøsamarbejdet vil jeg gå forrest for at opnå enighed om en konkret beslutning om Østersøen," siger Kirsten Brosbøll.

Kompromis om NOx-regler på vej

Rusland mister støtte til sit miljøforslag

Minister: Danmark vil give russerne kamp til stregen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også