Svitzer taber retsopgør om Rena-bjærgning

Svitzer har tabt retssagen mod to samarbejdspartnere i forbindelse med bjærgningen af containerskibet Rena ud for New Zealands kyst sidste år.

Det Mærsk-ejede bjærgningsselskab Svitzer har tabt sagen, som selskabet sidste år anlagde mod de to selskaber Z Energy og Seafuels i forbindelse med bjærgningen og tømningen af containerskibet Rena ud for New Zealand. Svitzer hævdede ellers at have betalt de to selskaber for mange penge i forbindelse med bjærgningen, og i alt krævede Svitzer syv mio. USD fra de to selskaber i erstatning.

Den kompensation får det danske selskab ikke i den New Zealandske højesteret, skriver avisen NZ City.

Ulykken med Rena fandt sted helt tilbage i oktober 2011 på et rev ud for Tauranga i New Zealand. Efterfølgende var der fare for at skibets ombordværende olie ville løbe ud i havet, og Svizter iværksatte en bjærgning, hvor man hurtigt fik brug for en oliepram til opsamling. Seafuels var de eneste i området, der kunne levere en pram af den rette størrelse, og det blev aftalen. Også selvom oliebargen var på en langttidsaftale hos selskabet Z Energy.

Z Energy meddelte, at det med glæde ville frigive prammen på grund af nødsituationen og de mulige miljøkonsekvenser. Men dog ville de også kompenseres for deres indsats, og et udkast til en kontrakt blev udarbejdet. I den kontakt ville Seafuels for en uges medvirken få 250.000 USD og de ville få de 1700 ton olie losset fra Rena. Senere blev aftalen ændret så Z Energy ville betale for brændstoffet, der blev skønnet til være omkring én mio. USD værd og i sidste ende fik Z Energy lov at betale omkring 235.000 USD for bunkeren fra Rena.

I første omgang regnede man med at bjærgningen ville tage nogle ganske få dage, men det blev hurtigt klart, at lejen skulle forlænges, og her mener Svitzer efterfølgende, at de to selskaber udnyttede situationen ved at tage for meget for oliebargen. De daglige rater beløb sig til 145.000 USD og samlet brugte Svizter prammen til at tømme Rena for olie i 43 dage. Samlet beløb kravet fra Seafuel sig til 8,9 mio. USD, hvoraf Svitzer har betalt 6 mio. USD, skriver avisen.

Svitzer hævdede under retssagen, at de underskrev den dyre aftale med Sefuel under tvang, og at Seafuel ikke ville trække den nødvendige pram hen til det forudlykkede skib, før der var en kontrakt på plads. Kaptajnen på oliebargen hævdede undervejs, at den eneste grund til at han ikke hjælp mere til i bjærgningens start, var, at han ikke mente at de sikkerhedsmæssige detaljer var på plads.

Eneste trøst i sagen for Svitzer er, at selskabet Z Energy blev pålagt at betale sagens omkostninger.

Frygt for oliespild kan forgylde Svitzer 

Svitzer udvider aftale om australsk kystberedskab 

Medier: Svitzer sagsøger partnere i Rena-bjærgning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også