Tyske værfter og leverandører styrket gennem 2012

Det kan godt være, at de tyske redere og KG-selskaber har store problemer, men i den anden del af den maritime branche - hos leverandørerne og på værfterne - er der ingen nød at spore. Det går tværtimod fremad, viser en ny opgørelse fra VSM - det tyske forbund for skibsbyggeri og maritim teknologi.
"Tyske værfter skabte en total omsætning på 5,1 mia. euro og var dermed i stand til at overgå sidste års præstation med 10 pct. Mens indenrigsomsætningen faldt med 11 pct. til 1,4 mia. euro, steg eksporten med 22 pct. til 3,7 mia. euro og stod dermed for 72 pct. af den totale omsætning. Frem for alt stod leveringen af oceangående skibe med en eksportandel på 97 pct. som vigtigste bidragsyder til stigningen," fremgår det af opgørelsen.
Den tyske ordrebog lå hos værfterne ved udgangen af 2012 på passagerskibe og yachter svarende til 80 pct. af ordrerne, hvor offshore også har fået en større andel.
"Tyske skibsværfter er i en særlig god position til at arbejde med store ombygninger af færger og passagerskibe samt bore- og produktionsskibe fra offshore olie-gasindustrien. Der er høje forventninger til reparations- og ombygningsværfternes muligheder for at sprede deres aktiviteter ud, så de kan inkludere retrofitting, hvilket vil være nødvendigt for at imødekomme de kommende internationale klima-og miljøregulationer," skriver VSM.
Fearnley: Markant mange ordrer på tørlastskibe
Relaterede artikler:
Fearnley: Markant mange ordrer på tørlastskibe
For abonnenter
Mindre containerskibe hårdt ramt af tysk KG-kollaps
For abonnenter