DNV: Skibsfartens udledninger fordobles i 2050

Hvis skibsfarten ikke begrænser sin udledning af drivhusgasser, vil den være fordoblet i 2050. Det vurderer Det Norske Veritas.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Der skal virkelig installeres systemer ombord på skibene, der kan begrænse søfartens udledning af CO2. Ellers vil skibsfartens samlede mængde af udledning af CO2 være fordoblet i 2050. Det vurderer Det Norske Veritas, skriver det svenske Sjöfartstidningen.

Selv hvis der gennemføres en halvering af det nuværende udslip, så er det ikke tilstrækkeligt, da søfartens udledninger vil stå som en større og større procentdel af de samlede udledninger fra industrien i takt med at andre industrisektorer bliver bedre.

"For at nå målet om højest to graders global opvarmning, må den maritime sektor reducere udledningerne med 60 pct. i forhold til i dag," skriver DNV i en rapport.

Færre udledninger er mulig på flere måder, fremhæver DNV, som især ser enten drift ved atomkraft eller at skabe finansielt gode grunde til at bruge biobrændsel som vigtige løsninger. Af de to er biobrændstof den mest sandsynlige og vigtige udvikling, vurderer DNV, der dog også tror, at nye og andre teknologiske muligheder kan dukke op, skriver Sjöfartstidningen.

Rederne: Miljøkritik skudt helt forbi

Miljøorganisation skuffet over dansk shipping 

NGO: Emissioner fra shipping er vores største bekymring

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også