Clarksons: Kapløb mellem koreanske og kinesiske værfter

De koreanske og kinesiske værfter kæmper om de ordrer, der trods alt er tilbage til værftsindustrien i et hårdt presset shippingmarked. Korea fører på nye ordrer og værdien af leverede ordrer, mens kineserne fører på antallet af skibe målt i cgt.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

De koreanske og kinesiske skibsværfter har begge haft et dårligt år med fald i nybygningsaktiviteten på henholdsvis 55 pct. i Korea og 36 pct. i Kina. Det har tidligere været omtalt, at de kinesiske værfter ville overhale de koreanske, men det ser ud til at Korea fastholder førerpositionen som verdens største land for skibsbygning, viser tal fra Clarksons for januar til november i år.

De koreanske værfter har i november indgået aftaler om i alt 432.000 cgt tonnage svarende til 13 skibe, mens det tilsvarende tal i Kina er på 238.000 cgt svarende til 12 skibe. Antallet af nye ordrer er altså størst for Korea, der også i de første 11 måneder af året havde den højeste værdi på kontraherede skibe i alt. For Korea 26,07 mia. USD, som næsten er en fordobling af de kinesiske værfters beløb på 13,98 mia. USD.

Ser man på den samme periode - årets første 11 måneder - målt i cgt er det imidlertid Kina, der har den højeste mængde. I løbet af perioden fik de kinesiske værfter leveret 6,52 mio. cgt svarende til 384 skibe, mens de koreanske værfter i samme periode leverede mindre - nemlig 6,05 cgt svarende til 193 skibe. 

Analyse: Koreanske værfter vil lide et år endnu

Deutsche Bank: Smertefuld konsolidering i vente for asiatiske værfter

Medie: Kinesiske værfter mærkes hårdt af krisen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også