Sidste uges bedste historier på ShippingWatch
![Foto: Hudong-Zhonghua Shipyard / Odfjell SE](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14372662.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7mkomey8dsl1f7t1j5z4.jpg)
Rederier har mangelfuld klimarapportering
Hvor gode er rederierne til at rapportere om klimaet? Hvis de selv skal sig det, gør de det godt, men ifølge det verdensomspændende konsulenthus PwC, er der så mange mangler, at fire af de mest prominente norske rederier havner i gruppe 5 ud af 7.
Rederierne mener, PwC har galt fat i sine beregninger. PwC mener, rederierne ikke kan vise en reduktion i deres absolutte udslip af CO2.
PwC svarer rederier igen: I kan ikke vise reduktion i absolutte CO2-udslip
PwC mener fire store rederier har mangelfuld klimarapportering
Ny megavindplan
Endnu en uge. Endnu en megastor plan for havvind omkring Danmark. Men branchen kræver hurtig handling, for at planen skal lykkes.
![Foto: PR-foto Cadeler](https://photos.watchmedier.dk/KD4r8uMRpo_SKQ2dLDMCxiUkS38xWClosMETQyOCM5k/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14372601.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7mkoir3m089gskt05z4.jpg)
Danske Rederier sætter job-tal på havvindaftalen i Nordsøen
Vindrederiet Cadeler kræver politisk handling for at få sat skub på havvind
Danske Rederier forudser jobfest som følge af havvindplaner i Østersøen
Energitopmøde skal sikre syvdobling af havvind i Østersøen
Containeropturen kan ende brat
![Foto: PR / Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/IXwP0zzd2bjphsIz-zVTFVjKcyXwxWSN8vNrVUccDqs/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14372609.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7mkoj9gcl2w1f5e39kq.jpg)
Opturen på det glohede containermarked kan ende i en brat opbremsning, lyder det fra den britiske storbank HSBC. Banken forudser et markant fald i indtjeningen de næste par år, i takt med at rederierne indsætter en strøm af nye skibe.
Storbank forventer et brat fald i containerrederiernes indtjening
Raterne mellem Shanghai og Los Angeles faldet med ni pct på en uge
Fragt- og multipurposeskibenes indtog på containermarkedet har kun haft lille effekt
Lange containerkontrakter har holdt sig høje gennem august
Køen af containerskibe ud for Los Angeles og Long Beach er helt væk
Farvel til Rusland
Selvom Maersk landede en aftale om salg af sit russiske havneselskab Global Ports, har det danske selskab stadig flere aktiver i landet, bl.a. 6.000 containere.
![Foto: PR / Maersk Container Industry](https://photos.watchmedier.dk/vz5rVejQD11o7XPDvq8PLE5eS1yr_kj_tsRWUxo_UbI/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14372617.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7mkojjwrojbvwv2n26e.jpg)
Maersk leder efter købere til de sidste rester af forretningen i Rusland
Maersk har 6.000 containere tilbage i Rusland efter salget af ejerdel i Global Ports
Maersk slipper fri af Rusland: Sælger havne-aktier til russer
Fem stærke i produkttank og tørlast
![Foto: PR-FOTO](https://photos.watchmedier.dk/8MdM_f_QgSe7WJeSQfPFNWTTK0mGyJNWf_-RGT7qnd0/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle14372627.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7mkok8l9dwk12o8od26e.jpg)
ShippingWatch opgør, hvem der trak sig stærkest ud af andet kvartal blandt produkttankrederierne og i tørlastsegmentet.
Hafnia løber fra rivalerne i produkttank: ”Det er ikke nok at være heldig”
Fem tørlastrederier har tjent knap 1,4 mia dollar i første halvår - ét rederi skiller sig ud
EU-embargo mod russisk olie kan få rater til at nå 250.000 dollar om dagen
Læs også:
Kan svovlreglerne rent faktisk være med til at skade klimaet?
De store containerrederier må bane vej for de små rederier i den grønne omstilling