ShippingWatch

Dan-Bunkerings ejer om Syrien-sag: "Man har handlet, som man skulle"

Dan-Bunkering kunne ikke have håndteret salget af flybrændstof til det russiske miltær anderledes, f.eks. at sikre sig, hvem den endelige aftager var. Procedurerne vil heller ikke ændre sig fremover, siger Bunker Holdings CEO Keld R. Demant til ShippingWatch.

Foto: Bunker Holding

Dan-Bunkering kunne ikke have gjort mere for at sikre sig i en række leverancer af flybrændstof til det russiske militær, som har ført til en politianmeldelse af bunkerselskabet for sanktionsbrud.

Det siger Keld R. Demant, topchef i selskabets ejer, Bunker Holding.

Alle procedurer blev fulgt og med den viden, som man havde dengang, var der intet, som gav mistanke om, at jetbrændstoffet måske kunne ende i Syrien, hvor det kan være blevet brugt til af russiske jagerfly under borgerkrigen.

"Dem, der har kigget ind i det, har rapporteret til mig, at der ikke var noget undervejs i handlen, som gav anledning til at stoppe op. Jeg synes også, at det er meget vigtigt at holde sig for øje, at der er en verserende sag i USA, hvor amerikanerne udtrykker en mistanke, men hvor der mig bekendt ikke er nogen, som er blevet dømt endnu," siger Keld R. Demant til ShippingWatch.

Netop sagen i USA betyder, at topchefen ikke må gå i detaljer med forløbet. Dan-Bunkering har hjulpet de amerikanske myndigheder med belyse sagen og er derfor underlagt fortrolighed, lyder det.

Den amerikanske straffesag bliver ført mod fem russere og tre syrere, som er anklaget for at have omgået sanktionerne ved at levere jetbrændstof til Syrien. Dan-Bunkering er ikke part i sagen i USA, men er politianmeldt i Danmark af Erhvervsstyrelsen.

Dan-Bunkering afviser at have solgt til sanktionerede selskaber eller brudt sanktionerne mod Syrien og føler sig sikker på, at man kan bevise det. Men aftalen i USA betyder ifølge selskabet, at man ikke kan fremlægge de beviser for offentligheden.

Sælger til militæret

Mens Dan-Bunkering ikke vil gå ind i sagens detaljer, så vil CEO Keld R. Demant gerne udtale sig generelt om, hvordan man forsøger at undgå at blive misbrugt til at omgå sanktioner mod lande, personer og virksomheder.

Dan-Bunkering har kontorer i hele verden og er en de største mellemhandlere med bunkerolie på det globale marked. Middelfart-selskabet sælger desuden brændstof til mere end 40 landes militær, herunder det russiske forsvar og dets flyvevåben.

Man kan derfor sagtens ende som en brik i geopolitiske spændinger, konflikter eller krige, som man har set det i sagen om salget af flybrændstof til Rusland. Brændstof som kan være endt i tankene på russiske jagerfly, mens de bombede i Syrien med civile tab til følge.

Dan-Bunkering oplyser selv, at russerne skrev andre destinationer på fragtbrevene. Samtidig var ingen af de selskaber, som russerne brugte, på sanktionslister, da man handlede med dem. Begge selskaber er desuden fortsat ikke på europæiske sanktionslister.

Undervejs i handlerne var der advarsler ude om, at de tanksskibe, som Dan-Bunkering ifølge retsdokumenter leverede til, var mistænkt for sanktionsbrud. Ingen af advarslerne var dog udsendt fra officielle sanktionsmyndigheder og derfor var Dan-Bunkering ikke bekendt med disse uofficielle advarsler, oplyser selskabet.

Så længe ingen parter var sanktionerede, så kunne Dan-Bunkering ifølge sin egen opfattelse ikke gøre mere.

Når man driver en så stor virksomhed som vores med kontorer i hele verden, så er der selvfølgelig en risiko

Keld R. Demant, CEO, Bunker Holding

"Vi sælger produkter til ikke-sanktionerede parter, som er kreditværdige. Og det er sådan set vores opgave som bunker trader. Hvad de gør videre med de produkter, det kan vi ikke vide i de mange tusinde transaktioner, vi laver. Vi gør alt for at sikre, at vi ikke sælger til sanktionerede parter. Det er alt, hvad vi kan gøre," siger Keld R. Demant til ShippingWatch.

Stopper jeres ansvar, når I har leveret olien til et selskab, så længe de ikke er sanktionerede?

"Ja. Medmindre der er et eller andet helt specielt, som gør, at den lokale trader siger, at der er noget galt. Så skal han selvfølgelig rapportere det, og det har vi også procedurer til internt. Når man driver en så stor virksomhed som vores med kontorer i hele verden, så er der selvfølgelig en risiko. Jeg kan ikke garantere, at der ikke sker fejl af og til. Men vi har de bedst mulige systemer, og vi tager alle de forholdsregler, vi overhovedet kan."

Hvad kan det være for nogen faresignaler? Har I interne retningslinjer for det?

”Vi har et stort compliance-system, og vi underviser vores medarbejdere."

Ingen alarmklokker ringede

Udover at tjekke op mod sanktionslister, hvad er det så for nogen forholdsregler, I generelt kan tage for at sikre, at I ikke bliver misbrugt til eksempelvis at bryde sanktioner?

"Det er klart, at der kommer til stadighed bedre teknologi, og vi kan selvfølgelig tjekke op på, hvor skibene har været, og hvor de er på vej hen og så videre. Men vi har mange tusinde leverancer hvert år, som styres af de lokale kontorer, og der kan selvfølgelig komme tvivlsspørgsmål, som det vi ser nu. Det får os dog ikke til at ændre alle vores systemer, fordi der sker et enkelttilfælde."

Når der for eksempel kommer en konflikt som den i Syrien, hvor Rusland og Nato står på hver sin side, går der så et yderligere beredskab i gang?

"Der er altid ting, som man i bagklogskabens ulideligt klare lys kunne have gjort bedre."

Hvad kunne I have gjort bedre dengang?

"Der er jeg nødt til at sige, at jeg ikke har så detaljeret kendskab til handlerne. Det er handler, som er foregået i Dan-Bunkering Kaliningrad af folk, som har de her relationer, og som ikke på noget tidspunkt har fattet mistanke. Vi har spurgt dem, om de burde have været mere opmærksomme, men de har ikke set noget afvigende mønster. Man har handlet, som man skulle. Så er det klart, at man måske kunne have gjort det bedre, når man kigger på det bagefter."

Så der er ikke noget, I kunne have gjort anderledes?

"Nej, jeg har ikke set noget."

Holder sig til reglerne

Det var DR, som første gang kunne beskrive handlerne med flybrændstof, som fandt sted i 2016 og 2017. Flere politikere har efterfølgende reageret skarpt på oplysningerne og krævet, at politiet kommer til bunds i sagen.

De Konservatives retsordfører Naser Khader har desuden fremhævet den etiske dimension. Han mener, at det er særdeles problematisk, at Dan-Bunkering har solgt til flybrændstof til det russiske militær i Middelhavet, når russerne samtidig bombede til fordel for præsident Bashar al-Assad i Syrien, hvor mange civile syrere mistede livet.

Keld R. Demant har forståelse for reaktionen. Han mener dog, at den hviler på et ufuldstændigt billede af sagen, selv om han ikke kan komme nærmere ind på detaljerne.

"Som sagen er blevet fremstillet i medierne, kan jeg ikke fortænke dem i det. M.h.t. myndighederne forholder det sig anderledes. Dem vil vi som altid gerne samarbejde med," siger han.

Men forstår du hvis nogen siger, at I måske har overholdt loven, men at I ikke har handlet moralsk ved at sælge flybrændstof til det russiske militær i Middelhavet på et tidspunkt, hvor de bomber i Syrien?

"Hvad så med Natos bombardementer?"

Sidestiller du de to ting?

"Hvis Nato beslutter sig for at bombe, skal alle olieselskaber så indstille deres leverancer til Nato? Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er svært at svare på. Jeg synes, at hvis man må køre 130 kilometer i timen på motorvejen i Danmark, så er det reglen. Hvis der er fri hastighedsbegrænsning i Tyskland, så er det reglen."

Man har handlet, som man skulle. Så er det klart, at man måske kunne have gjort det bedre, når man kigger på det bagefter

Keld R. Demant, CEO, Bunker Holding

Men en ting er reglerne. Noget andet er, hvorvidt det er en god ide at sælge flybrændstof til russerne på det tidspunkt, hvor I gjorde det?

"Nu taler jeg generelt, men hvad hvis vi får oplyst af militæret af brændstoffet skal til Gibraltar og bruges til rekognoscering over De Kanariske Øer. Er der så noget galt i det? Ingen har lavet den kobling, at brændstoffet måske kunne ende i Syrien."

Det er vel nemt at snyde, hvis man bare skrive en forkert destination på fragtbrevet?

"Vi taler om verdenshandlen og transaktioner, som foregår langt væk fra kontoret. Man skal også huske på, at det ikke er Dan-Bunkering, som fysisk sejler op til skibet. Det er en leverandør, som vi indgår aftale med. Men der er ingen i kæden, som tilsyneladende har set koblingen mellem Syrien og de her leverancer."

Får sagen nogen betydning for, hvordan I håndterer jeres compliance fremover?

"Vi vil altid forsøge at forbedre os, men hvis du spørger om sagen har affødt nogen konkrete tiltag, så vil jeg sige, ikke udover at vi har taget endnu en runde med alle vores folk, hvor vi har indskærpet, at de skal være opmærksom på, om noget ser mistænkeligt ud. Hvis de ser det, så skal de rapportere det eller afholde sig fra at lave forretningen," siger Keld R. Demant.

Dan-Bunkering har handlet med russisk militær siden 2010

USA advarede flere gange Danmark om Dan-Bunkering

Dan-Bunkering forklarer ny sag med forveksling af Søren og Syrien

Danske Bank indberettede Dan-Bunkering til myndighederne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere