ShippingWatch

Sydkoreansk storværft vil øge overskud gennem besparelser

Den sydkoreanske værftsgruppe DSME nedbragte gæld og fortsatte med besparelser i første kvartal, skriver mediet Pulse. Driftsresultatet steg, selvom både salg og bundlinje gik tilbage.

Foto: /ritzau/AP/Kim Dong-min

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) fortsatte arbejdet med at reducere gæld og nedbringe omkostningerne i årets første kvartal.

Ifølge mediet Pulse steg driftsoverskuddet til 298,6 mia. won, svarende til 276,7 mio. dollars. Dog faldt salget med 17,6 pct. til 2,26 trillion won, mens nettoresultatet faldt 3,1 pct. til 226,3 mia. won (210,24 mio. dollars).

Ligesom den øvrige værftindustri i landet har også DSME været i store økonomiske vanskeligheder de seneste år. Derfor har de store værfter i landet alle været igennem store redningsplaner, hvor dele er solgt fra, og medarbejdere er blevet fyret i tusindvis.

Det er også en fortsat restrukturering, der har ført til et stigende driftsresultat for DSME. Selskabet har i løbet af perioden reduceret omkostninger og gælden, fremgår det.

"Selskabet vil fortsætte bestræbelserne på at øge overskuddet ved at reducere omkostningerne og øge produktiviteten," siger en talsmand fra selskabet ifølge det sydkoreanske medie.

I et interview med Tradewinds fortalte CEO Jung Sung-Ieep sidste år, at værftsgruppen vil stoppe med at have stort fokus på offshore i fremtiden og i stedet satse på handelsskibe.

Ifølge Pulse faldt gældsgraden til 234 pct. fra 283 pct. fra slutningen af december til udgangen af marts. En nylig aftale med norske Hunter om VLCC'ere har betydet, at den totale ordrebog i år indtil videre er på 2,6 mia. dollars, skriver mediet. Det svarer til 36 pct. af det årlige salgsmål på i alt 7,3 mia. dollars.

Norske Hunter udvider ordrebog på supertankere

Sydkoreansk storværft ud med første overskud i årevis

Avis: DSME ændrer strategi og skruer ned for offshore

Tidligere DSME-chef får seks års fængsel for svindel

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere