ShippingWatch

To investorer melder sig på banen med ny løsning for Seadrill

To investorgrupper er interesserede i at komme med en bedre løsning til at refinansiere John Fredriksens rigselskab Seadrill, skriver Dagens Næringsliv.

Foto: Seadrill

En alternativ løsning for redningsplanen af norske Seadrill kan komme på bordet inden længe. I hvert fald har to grupperinger af obligationsejere i borerigselskabet signaleret, at de har interesse i at komme med en anden redning, skriver Dagens Næringsliv.

Den norske avis har fået aktindsigt i retsdokumenter fra retten i Houston, hvor Seadrill d. 12. september søgte om konkursbeskyttelse. I tre måneder herefter kan andre interessenter komme med løsninger for selskabet, og det har to grupperinger altså signaleret, at man er villig til.

Hvad de præcis har i tankerne, fremgår ifølge Dagens Næringsliv ikke. Men de har lagt såkaldt ikke-bindende forslag på bordet, viser dokumenterne.

Den oprindelige plan for Seadrill går efter at få tilført ny kapital på 1,1 mia. dollars gennem bl.a. egenkapital og lån.

Planen har fået støtte af 97 pct. af långiverne, men kun 40 pct. af obligationsejerne. Seadrill har brugt enorme summer på rådgivning og på at få selskabet ud af klemmen. Siden da er andre kommet til, og ifølge centrale kilder har arbejdet med restruktureringen kostet 1,3 mia. norske kr., skriver den norske avis.

For blot en måned siden tydede det ikke på, at en alternativ løsning kunne komme i spil for Seadrill. Ifølge Finansavisen skulle over 100 potentielle investorer være blevet kontaktet, men ingen har været interesseret.

Medie: Ingen vil købe Fredriksens Seadrill

Konkursbeskyttelse koster Seadrill et milliardbeløb til advokater

Norske skatteydere kan hænge på Seadrill-gæld

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere