Fagforeninger varsler konflikt mod lodsvirksomhed
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5599863.ece/ALTERNATES/schema-16_9/limfjord-pilot1.jpg)
Søfartens Ledere og Danske Lodser har tirsdag varslet konflikt mod lodseriet Danish Maritime Service (Danish Pilot Service) og til Forligsinstitutionen. Det sker efter, at flere forhandlingsmøder ikke har ført til et overenskomstmæssigt resultat, oplyser Søfartens Ledere og Danske Lodser.
"Varslingen kommer som følge af, at Danish Pilot Service ikke betaler løn til sine lodsaspiranter, underbetaler sine lodser, både hvad angår løn, tillæg og pension, og at lodseriet ikke overholder gældende hviletidsregler," siger Bjarne Cæsar Jensen, formand for Danske Lodser.
Danish Pilot Service bryder DanPilots monopol
Den varslede arbejdsstandsning vil omfatte de lodser, der som medlemmer af Søfartens Ledere har afgivet fuldmagt til varsling og iværksættelse af kollektive kampskridt, med henblik på indgåelse af en kollektiv overenskomst.
Arbejdsstandsningen er varslet til ikrafttræden den 1. november 2016 svarende til lodsernes gældende opsigelsesvarsel.
"Samtidig varsler Søfartens Ledere og Danske Lodser stillingsblokade gældende fra samme dato. Stillingsblokaden indebærer, at medlemmer af Søfartens Ledere og Danske Lodser vil være afskåret fra at påtage sig det konfliktramte arbejde," hedder det i meddelelsen.
Den lovlige konflikt følger alle gældende regler for det danske arbejdsmarked, og den varslede konflikt har ingen konsekvenser for lodser i andre danske lodserier, understreger de to fagforeninger.
"Helt ude i hampen"
Hos Danish Pilot Service undrer man sig over varslingen, siger bestyrelsesformand Bo Mathiesen til ShippingWatch.
"Det er helt ude i hampen. Vi har undersøgt mulighederne for at indgå en overenskomst for vores lodser og har tilbudt dem en lønstigning på 33 pct. i den forbindelse. Vi har eksisteret i otte-ni år og lønmæssigt har vi ikke kunnet matche DanPilots vilkår, og det kommer vi heller ikke til med den overenskomst, men vi mener heller ikke, at vi skal matche en lønning, der er eksorbitant høj af politiske årsager," lyder det fra bestyrelsesformanden.
Han ser sagen som seneste skud på stammen af en lang række konflikter mellem Danske Lodser og Danish Pilot Service.
"Søfartens Ledere og Danske Lodser har i årevis kæmpet imod en liberalisering af lodsmarkedet, og det her er så bare den seneste politiske rævekage. Vi har prøvet det så mange gange før, at vi tager situationen forholdvis roligt. Men vi synes da, at det er ærgerligt, at vi ikke kan blive enige, og at Danske Lodser ultimativt fastholder, at vi skal være på DanPilots niveau. Det er i strid med både industriens og de politiske ønsker," siger Bo Mathiesen.
Danish Pilot Service ansøgte som den eneste lodsvirksomhed om adgang til 600 lodsninger gennem danske farvande i 2016, som Søfartstyrelsen havde udbudt i forbindelse med en liberalisering og en gradvis ophævelse af det statslige DanPilots eneret på at lodse skibe igennem Øresund og Storebælt.
DanPilot og konkurrenten i tæt dialog om lodsninger
DanPilot sender vedligehold af 29 lodsbåde i udbud
DanPilot går frem på omsætning og overskud
Ansøgere fra private lodsvirksomheder er udeblevet
DanPilot: Vi vil fortsætte med at udvikle forretningen