Bernhard Schulte: LNG kan ikke ignoreres

Der er ikke råd til at ignorere LNG som brændstof for shippingindustrien, mener direktør for Bernhard Schulte Shipmanagement UK. Gassen overgår scrubbere og andre alternative marinebrændstoffer, lyder det.
Foto: Danske Maritime
Foto: Danske Maritime

LNG er den bedste fremtidssikring for shippingindustrien, der de kommende år skal finde løsninger til at imødekomme nye miljøregler, mener direktør for Bernhard Schulte Shipmanagement UK, Angus Campbell. Redere og skibejere, der vælger at investere i den flydende naturgas som bunker til sine skibe allerede nu, kan sikre sig en markedsledende position på området, og det er der god grund til, mener han.

"Destillerede brændstoffer er dyre, og det er sandsynligt, at prisen vil stige på grund af efterspørgslen, når den kommende regulering af udledning af emissioner træder i kraft i flere områder," sagde han på en konference i Singapore torsdag ifølge en meddelelse fra selskabet.

"Skrubbere (der renser røgen, red.) kan måske synes som det mest simple alternativ, men beregningen på omkostningsfordele er faktisk meget kompleks - og med ingen garanti for, at metoden på den lange bane vil være accepteret til at reducere emissioner."

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

I industrien har det i lang tid været debatteret, hvilken løsning på den løbende miljølovgivning for skibsfarten, der er den bedste. De fleste rederier har indtil videre valgt at sejle på den lavsvovlholdige marinegasolie (MGO) for at leve op til de nye regler i Nord- og Østersøen samt Den Engelske Kanal, som trådte i kraft i januar i år. Danske DFDS har investeret millioner i scrubber-anlæg, da skibene udelukkende sejler i miljøzonerne, mens svenske færgerederier eksperimenterer med methanol og LNG, som Bernhard Schulte er fortaler for.

"LNG vil være her i meget lang tid. Med forsyning til over 200 år er det bæredygtigt, møder de nuværende og planlagte emissionskrav, og fordi det er et rent brændstof, kræver det ikke meget at vedligeholde," sagde Angus Campbell.

Da LNG er en gas, kræver det stor forsigtighed at håndtere, når det skal fyldes på skibene. Selv er Bernhard Schulte Shipmanagement sammen med flere partnere gået i gang med at udvikle et bunkerskib, som både kan servicere skibe, der sejler på LNG, og levere gassen til faciliteter på land samt offshore.

Lloyds Register Marine køber sig til brændstof-ekspertise 

Tysk rederi får statsstøtte til LNG-ombygning 

Svenske redere lægger arm med nye brændstoffer  

Singapore klar med økonomisk støtte til LNG-skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også