ShippingWatch

Singapore klar med økonomisk støtte til LNG-skibe

Som led i Singapores bestræbelser på at sikre havnens rolle som central LNG-bunkerhavn, er landets havnemyndigheder nu klar med økonomisk støtte til Singapore-baserede rederier, der vil investere i LNG-skibe.

Foto: Ed Wray/AP/POLFOTO/arkiv

Singapores havnemyndigheder, Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), har i sinde at fastholde sin status som en central bunkerhavn for den globale shippingindustri, og det gælder også for alternative brændstoffer som blandt andet LNG.

I endnu et skridt frem mod havnemyndighedens lancering af bunkerinitiativet LNG Bunkering Pilot Programme (LBPP) i 2017, har MPA nu placeret i alt 12 millioner singaporeanske dollars (omkring 56 millioner kroner) in en fond, der har til formål at yde økonomisk støtte til Singapore-baserede rederier, som ønsker at investere i LNG-drevne skibe.

Det skriver MPA i en meddelelse onsdag, hvor der samtidig åbnes for ansøgninger.

Rederier vil kunne søge om op mod to millioner singaporeanske dollars pr. skib, med en grænse på maks to skibe pr. rederi. Dog skal de bestilte skibe sejle under Singapores flag eller alternativt have tilladelse til at operere i havnen i en periode på minimum fem år.

Shells gloale LNG-chef, Roger Bounds, forklarede på konferencen CWC World LNG Series: Asia Pacific Summit for nylig, at han ser et øget behov for LNG inden for shipping, idet der i dag er 57 skibe, der sejler på LNG – og 79 flere er bestilt på globalt plan:

"LNG-brændstof er et nyt alternativ for skibsoperatører, der skal efterkomme nye krav om udledning af svovl og kvælstof. LNG er både konkurrencedygtigt på prisen og kan reducere udledningerne sammenlignet med diesel og fuelolie," lød det fra Roger Bounds.

Shell: LNG er stadig fremtidens brændstof

Kinesisk-græsk LNG-samarbejde kan være på trapperne

MPA: Svært at fange al bunkerfusk 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Storkunder hos containerrederierne vil have nuludlednings-søfragt i 2040. Et forslag, tre redere hilste velkommen. Ekstreme priser på fragt kan sende afskibere ud i konkurs, og storbanken DNB advarer andre banker om at gentage en stor fejl.

Køen ud for Long Beach er vokset til 80 containerskibe

Flaskehalsene i store containerhavne fortsætter med at vokse i USA, hvor det i øjeblikket er værst ved den amerikanske storhavn i Long Beach og Los Angeles. Her ligger 80 skibe i kø til anløb, viser friske tal fra Vessels Value.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs