CEO: DSV er gået i soloudbrud i USA
![Foto: Stine Bidstrup](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6170207.ece/ALTERNATES/schema-16_9/jensBj%25C3%25B8rnAndersen.jpeg)
Det er højere aktivitet blandt de nuværende kunder og en stor fremgang i Nordamerika, som ligger bag den markante resultatfremgang i DSV-divisionen Air & Sea, som endvidere er hjulpet af den styrkede dollar.
Det fortæller Jens Bjørn Andersen, der er administrerende direktør i DSV, efter at koncernen er kommet med regnskab for de første tre måneder af året.
Air & Sea-divisionens driftsresultat før særlige poster steg med 25,2 pct. til 388 mio. kr. i de første tre måneder af året. Organisk var der dog tale om en fremgang på 11,2 pct.
"Selvfølgelig er vi hjulpet af dollaren, men selv uden den påvirkning er vi vokset over 11 pct. Det er fremragende, vi har taget markedsandele og er vokset mere end markedet," siger Jens Bjørn Andersen til Ritzau Finans.
"Det er en kombination af, at vi har videreudviklet aktivitetsniveauet med de eksisterende kunder, vi har. Vi er stadig ikke en specielt stor spiller inden for luft og sø, men i takt med at vi vokser og har købt op, så er også de store virksomheder begyndt at holde øje med os og invitere os med ind, når der skal fordeles de store volumener," fortsætter han.
Fremgang i USA
Det er især fortsat fremgang i Nordamerika, der er med til at løfte resultaterne, fortæller DSV-topchefen.
"Især vores nordamerikanske aktiviteter har gjort det bedre, end vi nogensinde har set før. De er gået fuldstændig i soloudbrud, og det er vi rigtig glade for," siger han.
Det er især inden for luftfragt, at DSV har haft fremgang, da selskabet her har haft en vækst på 8 pct. i første kvartal mod 4 pct. inden for søfragt. Det skal ses i lyset af DSV's vurdering af, at markedet er vokset henholdsvis 3-4 pct. og 2-3 pct.
Den store fremgang inden for luft, får dog ikke DSV til at arbejde for at øge eksponeringen mod luftfragt, selv om selskabet ellers generelt set har højere marginer i luften end på søen.
"Vi har ikke en favorit. Det hænger meget sammen, da det er de samme kunder i både luft og sø. Men i luftfragt er vi nok hjulpet en lille smule af den havnestrejke, der har været på vestkysten i USA i første kvartal," siger Jens Bjørn Andersen.
Søfragt fortsætter væksttempo hos DSV
DSV: Ratesump på Asien-Europa kan forsinke transport
Drewry: Hurtigere transit mellem Asien og Europa en illusion
Relaterede artikler
DSV: Ratesump på Asien-Europa kan forsinke transport
For abonnenter