Monalisa skal revolutionere ruteplanlægningen

Målet med det storstilede europæiske ruteplanlægningsprojekt "Monalisa"  er at skabe grundlaget for fremtidens e-navigation, der minder om det dynamiske system, man i dag bruger i lufttrafikken.

Søfartsmyndigheder, organisationer, rederier og virksomheder tror rigtig meget på, at søfarten har brug for en fælles elektronisk platform inden for e-navigation, og derfor har de sammen lagt 24,2 mio. euro til udviklingen af det såkaldte Monalisa-projekt (Motorways & Electronic Navigation By Intelligence at Sea).

Ideen bag ruteplanlægningsprojektet er ganske enkel, og som så meget andet på nettet, handler den om, at man skal dele så mange oplysninger som muligt med så mange som muligt. Ruter, vejrlig, havne, lodsbetjening og meget andet lægges ind i den elektroniske platform, og herfra er det så frit tilgængeligt for alle de andre interessenter i netværket, skriver magasinet Søfartens Ledere.

"Tanken er, at mange forskellige instanser - rederi, havn, lods, miljømyndigheder, lastejer, VTS-stationer mv. - kontinuerligt har mulighed for at kende et skibs planlagte rute. Samtidig har alle interessenterne mulighed for kontinuerligt at kunne optimere den viden, der ligger til grund for ruten med de oplysninger, som er til rådighed - og som naturligvis hele tiden ændrer sig. Det kan være nye oplysninger om vejret, en forsinkelse i havnen eller for lodsen," forklarede Ulf Svedberg, der er Coordinator Research  & Development i det svenske Sjöfartsverket, på et møde hos Søfartens Ledere.

Han mener, at systemet i sin endelige køreklare version vil kunne give alle parterne store tidsbesparelser, og derudover øge sikkerheden ombord på skibene. Systemet vil nemlig også kunne overvåge og registrere de enkelte skibes besætninger, og dermed sørge for at alle har de nødvendige certifikater ombord.

Et andet sikkerhedselement i det nye Monalisa-system handler om, at man i et såkaldt "Sea Traffic Management"-system kan sikre færdslen på verdens have, som man i dag kender det fra lufthavnenes overvågning i "Air Traffic Management". Dermed kan man ifølge Ulf Svedberg nedbringe risikoen for ulykker af både menneskelig og miljømæssig karakter.

Systemet er langt fra færdigt, men skal i løbet af de næste par år testes ved Great Barrier Reef i Australien. I august tog man hul på anden fase af Monalisa-projektet, og man forventer, at den endelige version vil være klar i 2025. Projektet har 39 partnere fra 10 europæiske lande, der finansierer halvdelen af projektet, mens den anden halvdel finansieres af EU-Kommissionen.

Læs mere om Monalisa-projektet her.

Kraftige lavtryk sender skibe på omvej på Atlanterhavet  

Dansk Dubai-selskab i kraftig vækst

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også