Danske Bank: Pres på udlån til shipping

Danske Banks udlån til shipping er faldet markant i årets ni første måneder. Tallene er mindre dramatiske, end de ser ud, siger bankens shippingchef.
AF RITZAU FINANS

Danske Banks udlån til shippingsektoren er faldet markant i årets ni første måneder. Tallene er mindre dramatiske, end de ser ud, men der er pres på udlånet, da efterspørgslen ikke er så stærkt, som den kunne være. Det forklarer Head of Shipping hos Danske Bank, Øivind Haraldsen, der dog venter øget aktivitet i de kommende år.

Ifølge Danske Banks regnskab for tredje kvartal er udlånet til shipping faldet med 15 pct. til 37,2 mia. kr. fra 43,7 mia. kr. siden starten af året. Øivind Haraldsen forklarer, at der er tale om øjebliksbilleder, og at udlånet fluktuerer meget i shipping. Derfor kan tallet ikke tages som et direkte udtryk for aktiviteten.

"Vi er i gang med en plan om at refokusere vores strategi mod færre, men større kunder. Det vil kunne medføre et svagt fald i den samlede eksponering. De fleste banker inden for shipping, kæmper for at fastholde udlånet til sektoren, da tilgangen af nye udlån ikke holder trit med den signifikante nedgang hvert år på 10-12 pct. gennem helt normale afbetalinger. Shippingbanker, der ønsker at opretholde udlånet, må arbejde hårdt for det. Som man kan se, har Danske Bank ikke opretholdt udlånet, men det vækker ikke stor bekymring," siger Øivind Haraldsen til Ritzau Finans.

Planen om at mindske udlånet til shipping er ikke dramatisk, men en effekt af, at Danske Bank fokuserer på større rederier og shipping-aktører og mindre på eksempelvis projektfinansiering til mindre spillere. Danske Bank fokuserer på at have kapaciteten til at servicere sine kernekunder fremadrettet.

Generelt er shipping ikke længere et nært så hårdt sted at være for bankerne, som det har været. De akkumulerede nedskrivninger er fortsat høje, men i de seneste to kvartaler har Danske Bank ikke haft nævneværdige nedskrivninger i sektoren ifølge direktøren.

"Det er sjovt at være i shipping lige nu. Jeg har været i branchen i 23 år, og det går op og ned. Vi fokuserer på at være der for kernekunderne hele cyklen igennem. Kigger man på vores nedskrivningshistorik, så har vi gennemført de nødvendige nedskrivninger oven på krisen, og nu er der bedring i markedet. Så jeg er optimistisk," siger Øivind Haraldsen.

Shippingbranchen har da også fået det markant bedre i forhold til for få år siden, hvor en dyb krise bragte mange aktører i store problemer. Krisen gav store nedskrivninger for bankerne, hvilket fik eksempelvis Commerzbank til helt at trække sig fra markedet.

"De fleste segmenter er igennem det værste. Men der er fortsat segmenter, som ikke har det så godt, der i blandt tankmarkedet og containershipping. Heldigvis er det ikke der, vi har vores største eksponering, siger Øivind Haraldsen om Danske Banks eksponering.

Øivind Haraldsen venter, at efterspørgslen vil stige de kommende år. Der bliver dog rift om kunderne, da flere nye aktører står klar med kapital til sektoren.

"Efterspørgslen er ganske god, men inden for den kundegruppe, vi fokuserer på, er vi ikke i stand til at fastholde udlånet. Så der er efterspørgsel, men den er ikke overvældende," siger Øivind Haraldsen og fortsætter:

"Jeg tror nu, efterspørgslen vil komme, for der er en betydelig ordrebog til levering i 2015/16. Vi ser dog samtidig andre former for finansiering i markedet, hvor virksomhedsobligationer er blevet mere brugt og kapitalfonde er blevet mere aktive."

Danske Bank holder sig til nuværende shippingkunder

Tre bankchefer styrer shippinglån for 260 mia kr 

Danske Banks hensættelser på shipping: Et rundt nul 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også