Tre bankchefer styrer shippinglån for 260 mia kr

Det nordiske trekløver Danske Bank, DNB og Nordea bestyrer shippinglån for i alt 260 mia norske kroner. ShippingWatch har besøgt bankerne og deres shippingansvarlige. Læs hvad de satser på.
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng
Foto: Svilen Milev / Stock.Xchng
AF TOMAS KRISTIANSEN

OSLO:

Hvis man som rederi står og har brug for penge til at investere i nybygninger eller en flåde af brugte skibe, så er Oslo et godt sted at flyve hen. Her har de tre nordiske bankkæmper, Danske Bank, DNB og Nordea nemlig samlet de topchefer, der kan træffe den endelige afgørelse, når bankerne vælger at investere inden for shipping eller offshore.

Inden for en radius af få kilometer kan man sikre sig finansiel opbakning til nye borerigge eller flere eco-tankskibe, eller opleve drømmene ende med et blankt nej, fordi shippingbankerne ligesom bankerne generelt er blevet mere forsigtige.

Selvom kineserne er begyndt at presse på, gives omkring 70 procent af verdens shippinglån stadig af europæiske banker, hvor de nordiske står for en pæn del. Størst er DNB med samlede lån for omkring 127 mia. norske kroner. Herefter kommer Nordea med lån for omkring 90 mia. norske kroner og endelig Danske Bank med lån i omegnen af 45 mia. norske kroner. Beløbene dækker både shipping og offshore, men shipping udgør langt størstedelen.

HSH Nordbank hårdt presset af shipping 

Tre nordmænd er sat i spidsen for de gigantiske formuer. En kvinde og to mænd:

DNB

DNB er verdens største långiver, hvis man opgør shipping og offshore sammen. Bankens investeringsansvarlige inden for shipping og offshore, Kristin H. Holth, har derfor selvsagt flest økonomiske muskler at gøre godt med af de tre nordiske banker.

Foto: Pressefoto
Foto: Pressefoto

DNB's låntagere er fra hele verden, og banken tilbyder enhver form for finansiering, lån, norske og amerikanske obligationer, cash management, deposits. Det er ikke kun, fordi familien har rødder på Frederiksberg, at hun har et detaljeret kendskab til den danske shippingklynge. Mange nuværende og tidligere topfolk inden for shipping har været hendes kolleger eller kunder. Hun har arbejdet i mange afdelinger rundt omkring i verden i DNB's forgrenede netværk, inden hun i foråret overtog posten som chef for det vigtige shipping- og offshore-område, der holder til i DNB's nye hovedkontor ved siden af Oslo Sentralstration.

Lån i: 80 pct. shipping/alle segmenter. Ca. 20 pct. offshore så som drilling, supply og anchor handling.

Danske Bank

Danske Bank holder helt symbolsk til ved siden af Jensens Bøfhus på Oslos kendte strøggade, Carl Johan, der binder kongeslottet og parlamentet sammen. Her er det bankens head of shipping, Øivind Haraldsen, der er chef for afdelingen, der bestyrer 45 mia. norske kroner.

 

Banken vil frem for alt satse på den eksisterende kundemasse, eller som det udtrykkes, ”har den ikke identificeret tilstrækkeligt med nye muligheder inden for den nuværende strategi.”

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Øivind Haraldsen er chef for en afdeling, der består af fjorten medarbejdere, hvoraf de otte sidder i Oslo, fem i København og en i Gøteborg. I modsætning til sine to kolleger i DNB og Nordea investerer Øivind Haraldsen og Danske Bank hovedsageligt i rederier og offshore i de nordiske lande. Gennem sine tidligere låneengagementer er Danske Bank bl.a. en af de store aktionærer i Torm.

Lån i: 70 pct. i shipping/godt fordelt på bulk, tank, bilskibe, produkttank, kemikalietank, gas. 30 pct. offshore.

Nordea

Nordea har bl.a. det til fælles med Danske Bank, at de begge er med i det konsortium af 14 banker, som af nødvendighed måtte konvertere deres tilgodehavende hos Torm til aktieposter. Det er de færreste, der forventer, at bankernes engagement er langsigtet. Mens der forhandles med potentielle nye investorer, arbejder rederiet under favorable vilkår, som bankerne har stillet til rådighed for at holde Torm sejlende de næste par år.

Nordeas head of shipping, Hans Christian Kjelsrud, holder til to stop med Tunnelbanen fra Carl Johan. Op imod 60 procent af bankens udlån er stadig inden for shippingsektoren og banken tror efterhånden så meget på opturen inden for segmentet, at den er åben for nye kunder igen. En af de nye kunder er det meget ekspansive amerikanske tank- og bulkrederi Scorpio, der satser benhårdt på at komme ind på markedet med en nybygget og en konkurrencedygtig flåde.

Lån i: 55-60 pct. shipping/bredt bulk/tank/container. 25 pct. offshore og resten færger og cruise.

ShippingWatch bringer flere artikler de kommende dage fra et af shippingverdens finanscentre, Oslo. Første artikel blev bragt i morges.

Nordea åbner for nye shippingkunder

 

Danmarks Skibskredit forbeholden over for kapitalfonde

Tysk shippingbank: Vi er tilbage i vinderzonen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også