IUMI: Statslig indblanding bremser effektiv bjærgning

Maritime forsikringsselskaber advarer om, at øget statsregulering skubber omkostningerne ved bjærgning i vejret og kan være direkte skadeligt for miljøet.

En arbejdsgruppe under sammenslutningen af maritime forsikringsselskaber, International Union of Marine Insurers (IUMI), har undersøgt 20 havarier i løbet af de sidste ti år. Undersøgelsen viser, at stigende statslig involvering i bjærgningsoperationer er den primære årsag bag de højere omkostninger. Det skriver nyhedsbrevet Seatrade Global.

Staten er primært involveret af hensyn til miljøet.

Men Mike Kelleher fra West of England P&I Club understregede på en konference afholdt af IUMI for nylig, at statens indblanding faktisk har en negativ påvirkning på miljøet, da bureaukratiet nogle gange betyder, at et skibsvrag ender med at tilbringe længere tid i vandet. Han tilføjede, at det i nogle tilfælde kan blive nødvendigt at gå rettens vej, da statsregulering kan være med til at drive bjærgningsprisen alt for højt op.

Arbejdsgruppen bemærker yderligere, at containerskibe er blandt de sværeste fartøjer at bjærge, og udtrykte i den forbindelse bekymring omkring de kommende megaskibe:

"Branchen har indtil videre været ret heldig, da det nok kun er spørgsmål om tid, før et af de helt store megaskibe havarerer," sagde Mike Kelleher ifølge Seatrade Global.

Bjærgningsbranchen forbereder sig på megaskibe 

Costa Concordia er kommet på ret køl 

Se Costa Concordia rejse sig på 30 sekunder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også