Avis: Damco i indisk væksteventyr

Vækstrater de sidste fire år på 35-60 pct. vil nok få de fleste til at spærre øjnene op. Ikke desto mindre er det, hvad A.P. Møller-Mærsks datterselskab Damco har oplevet i Indien. Samtidig ser logistikselskabets direktør i landet ikke tegn på, at den tocifrede vækst aftager. Det skriver Børsen.
"De sidste fem til seks år har markedet åbnet sig herude. Tidligere havde de indiske virksomheder ikke fokus på omkostninger til transport. Men tvunget af hård konkurrence fra Kina og andre lande i Asien, der har bedre infrastruktur og derfor billigere transport end Indien, er bevidstheden om logistikomkostninger kommet til. Og her kan vi gøre en forskel," siger Lars Sørensen, adm. direktør for Damco i Indien, til Børsen.
Det tog Damco et par år at finde den rigtige forretningsmodel til det indiske marked, men Damcos vækstrater viser tydeligt, at modellen nu er på plads.
"Min konklusion er, at man ikke kan kopiere en forretningsmodel, der er succesrig på ét marked til Indien. Man er nødt til at skræddersy en indisk model og samtidig tage højde for, at markedet i Chennai i syd er vidt forskelligt fra markedet i Delhi i nord," siger Lars Sørensen.
Damco: Vi skal være i Top-5 i 2014
Relaterede artikler:
Damco: Vi skal være i Top-5 i 2014
For abonnenter
Damco: Stor udvikling forude i Latinamerika
For abonnenter