Monjasa kom ud med et stort underskud, mens Lightship tabte dramatisk retssag til tidligere partner. Og så fandt Dong Energy en køber for sin olie- og gasforretning. Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch.
Danske Monjasa offentliggjorde mandag sit regnskab for 2016, der viste et underskud på 26 mio. dollars – eller ca. 187 mio. kr. Tallene blev fremlagt samme dag, som ShippingWatch kunne beskrive en fortrolig rapport fra kreditbureauet Infospectrum, der vurderede, at Monjasa Holding A/S ville få et minus på netop 26 mio. dollars.
440 Dong-ansatte skal skifte arbejdsgiver i en handel, der kan have en værdi på op til 8,7 mia. kr. for selskabet. Køber er den schweiziske kemikoncern Ineos.
Robert Bugbees Scorpio Tankers fusionerer med Navig8, og mastodonten får en flåde på 105 skibe i et marked, hvor flere aktører spår om konsolidering i den næste tid.
Mæglerhuset Lightship Chartering er blevet dømt til at betale lidt over en halv mio. kr. til en tidligere partner, som i dag er ansat hos Maersk Broker. Lightship er desuden dømt for en mail, som Lightships ejer Morten Have sendte til Maersk Brokers ledelse.
Hapag-Lloyd og UASC er nu fusioneret officielt efter, at de to rederier er blevet enige om de sidste formaliteter i aftalen. Fusionen skaber verdens femte største rederi målt på kapacitet.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.