Navigatører sår tvivl om sikkerhed ved førerløse skibe

Førerløse skibe har kun en berettigelse, hvis de positivt kan bidrage til erhvervets udvikling og ikke mindst større sejladssikkerhed, mener Søfartens Ledere i kronik.

Menneskelig indgriben ved mekaniske fejl er en helt central forklaring på få ulykker til søs, og at rigtig mange mekaniske fejl ikke er endt i deciderede katastrofer, mener Søfartens Ledere i en kronik.

Ved at flytte bemandingen fra skibene til f.eks. kontrolcentre på land flytter man blot de menneskelige fejl til landjorden. Man fjerner dem ikke, mener navigatørerne.

"Førerløse skibe har kun en berettigelse, hvis de positivt kan bidrage til erhvervets udvikling og ikke mindst større sejladssikkerhed.Erhvervsminister Brian Mikkelsens (K) ønske om førerløse skibe i danske farvande i 2020 begrunder han bl.a. med, at det vil øge sikkerheden til søs. Vi er imidlertid ikke enige med ministeren i, at man øger sikkerheden ved at fjerne det menneskelige element om bord i skibene," skriver Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, i kronikken bragt på ShippingWatch.

Læs kronikken her.

Søfartsstyrelsen afholder i dag onsdag et seminar om førerløse skibe, der er blevet et varmt politisk emne, efter at erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) forleden meldte ud, at han vil have ubemandede skibe i danske farvande inden 2020.

Rolls-Royce vil sende ubemandede skibe på vandet i 2020 

Ministeren vil have, at Danmark skal have en ledende position globalt inden for ubemandede skibe, og han er derfor klar til at ændre lovgivningen på området for at bane vejen.

Rapport: Her er udfordringerne med førerløse skibe

Minister vil have ubemandede skibe i Danmark inden 2020

Rolls-Royce: Her kommer de ubemandede skibe i drift

Navigatørerne gør klar til ubemandede skibe 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også