ShippingWatch

Minister vil have ubemandede skibe i Danmark inden 2020

Danmark skal have en ledende position globalt inden for ubemandede skibe, lyder ambitionen fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Han er klar til at ændre lovgivningen for at bane vejen.

Brian Mikkelsen, erhvervsminister (K).

Danmark skal være først i verden med ubemandede skibe, og de første skal sættes i drift inden 2020. Det siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) til DR's Radioavisen.

"Det handler om, at vi skal bruge den nye teknologi til at sikre mere sikkerhed ude på vandet, for næsten alle fejl, der bliver begået derude, er begået af mennesker. (…) Det betyder også, vi skal udnytte ressourcerne bedre, det vil sige, det kan blive billigere at sejle både som passager og med fragt," siger Brian Mikkelsen til Radioavisen.

Som første områder, hvor de autonome eller førerløse skibe kan tages i brug, nævnes transport og lods, mens færgerne til og fra Ærø nævnes som bud på passagerruter, der kan overtages af skibe uden et menneske ved roret.

Før de førerløse skibe kan blive en realitet i danske farvande, skal lovgivningen ændres. Den nuværende lov foreskriver på flere felter menneskelig indblanding, og Brian Mikkelsen vil tage initiativ til at ændre loven, så den ikke står i vejen for førerløse skibe. En rapport fra DTU og Søfartsstyrelsen skal danne grundlag for lovændringerne.

Blandt de selskaber, der arbejder med førerløse skibe, er Rolls-Royce. Også herfra nævnes årstallet 2020 som et pejlemærke.

"Nogle gange taler man om ubemandede skibe som noget i en fjern fremtid, men det er allerede en ting, som findes, f.eks. har militæret flere skibe, der kan sejle uden bemanding. Men hvis man taler om rigtige skibe, der kan indgå i handelsflåden, skal vi frem til omkring 2020, før vi vil se de første skibe, der kan sejle uden bemanding," sagde Oskar Levander, vice president og direktør for innovation hos Rolls-Royce, tidligere på måneden til ShippingWatch.

Rolls-Royce bygger testcenter for ubemandede skibe

Rolls-Royce: Her kommer de ubemandede skibe i drift

Plan om ubemandede feederskibe i Østersøen i 2025

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere