I et shippingmarked med opkøbsrygter og store konsolideringer afviser det taiwanesiske containerrederi Yang Ming Marine Transport, at rederiet overvejer at indgå i en fusion. Samtidig forventer Yang Ming Marine en bedring i shippingmarkedet i år, som har lidt hårdt under overkapacitet.
Det skriver Reuters.
"En fusion har aldrig været en mulighed for Yang Ming, og vil ikke være det," sagde selskabets formand Bronson Hsiehi ved et medieevent onsdag ifølge Reuters.
"I de seneste ti år har de fem shippingselskaber med de højeste overskudsgrader været mindre aktører. Mindre selskaber behøver ikke nødvendigvis at blive fusioneret," fortsatte han.
I kølvandet på koreanske Hanjins kollaps er de tre store japanske rederier, K Line, NYK og MOL, allerede gået sammen. Og for nylig vurderede analytiker Kim tae-il fra Korea Maritime Institute, at de to taiwanesiske containerrederier Evergreen og Yang Ming kan stå foran en sammenlægning.
Skeptiske Drewry
I en ny rapport har Drewry netop givet containerrederiet en hård medfart, hvor rederiets aktie betegnes som "ikke attraktiv." Drewry udtrykker konkret bekymret over Yang Ming Marines gæld.
"På trods af bedre udsigter for fragrater i 2017, mener vi, at høj omkostningsstruktur kombineret med gældsbyrde vil holde Yang Ming Marine i rødt i 2017. Rentabiliteten kan kun genoprettes ved en meningsfuld restrukturering drevet af salg af aktiver, gældsomlægning og en stor ny kapitaltilførsel," skriver Drewry om Yang Ming Marine.
Asiatiske rederier står over for konsolidering
Politiker: Yang Ming bør fusionere med havneselskab
Voksende spekulationer om nyt milliardopkøb af containerrederi