Asiatiske rederier står over for konsolidering

Det konsolideringsboom, der har kendetegnet containersektoren i 2016 kan fortsætte i især Asien i det kommende år, hvor rederierne blandt andet vil trække på fusioner og opkøb for at overleve, vurderer HMM's CEO ifølge Bloomberg.
Foto: Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Lave fragtrater, overkapacitet og sløv handel holder stadig containerbranchen i et jerngreb, som har betydet, at de traditionelle vækstredskaber er sat ud af kraft.

Det kan få konsolideringsbølgen i container til at fortsætte i 2017, hvor især de asiatiske rederier ser ud til at få det svært, skriver Bloomberg News.

De tre store japanske rederier, K Line, NYK og MOL, er allerede gået sammen i kølvandet på Hanjins Shippings kollaps, som viste, hvor galt det kan gå for rederier med tab på bundlinjen og en kæmpe gæld.

Nu kan den næste sammenlægning være lige om hjørnet. Analytiker Kim tae-il fra Korea Maritime Institute vurderer, at de to taiwanesiske containerrederier Evergreen og Yang Ming kan stå foran en sammenlægning, mens Hyundai Merchant Marine fortsat er i fare for at blive opkøbt.

"Hanjins fald understregede det presserende behov for en restrukturering af sektoren. Med fusioner og opkøb vil der blive færre aktører, og de vil kunne stoppe med at undergrave hinanden," siger han til Bloomberg.

Ny asiatisk alliance

Flere asiatiske rederier har imidlertid allerede taget skridt for at sikre sig mod de svære markedsvilkår.

Så sent som i går, tirsdag, meddelte sydkoreanske Hyundai Merchant Marine, at man indgår en ny intra-asiatisk alliance med de to andre sydkoreanske rederier Heung-A Shipping og Sinokor under navnet HMM + K2 Consortium.

Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde

Alliancen kommer i kølvandet på HMM's glippede forsøg på at blive en del af Maersk Line og MSC's 2M alliance, men beslutningen skal ifølge analytiker Lars Jensen fra Seaintelligence Consulting ikke nødvendigvis ses som en defensiv manøvre.

"Det, Hyundai står tilbage med her, er, at de jo helt klart har signaleret, at de nu ser deres store vækstmuligheder i intra-Asien. Det er der, der skal fokuseres. Og i en intern politisk kontekst over for Sydkorea spiller det nok også rigtig godt sammen, at man prøver at samle nogle af de asiatiske rederier. Dels for at få en større markedsandel og dels for at få større politisk indflydelse," sagde han til ShippingWatch.

Hyundai-CEO: 2017 bliver et hårdt år

I det hele taget virker der til at være en klar erkendelse i branchen af, at 2017 bliver udfordrende.

"Det bliver endnu et svært år. Globale shippingselskaber forbereder sig på den lange og seje kamp i shippingsektoren gennem M&As (fusioner og opkøb, red.) og statsstøtte," sagde Hyundai Merchant Marine's (HMM) CEO Yoo Chang-keun i en nytårstale til det sydkoreanske rederis ansatte ifølge Bloomberg.

De nye og svære tilstande i containersektoren blev også understreget af Maersk CEO Søren Skou i december i forbindelse med Maersk Lines køb af tyske Hamburg Süd.

"Den gamle model med at vokse ved at købe ny kapacitet, ved at bygge nye skibe, fungerer ikke længere. Der er en række aktører i vores branche, der ikke har været profitable i lang tid. Så jeg ser konsolideringen fortsætte," sagde han i et interview med Bloomberg.

Hyundai Heavy skruer ned for forventninger 

"Det her er ikke nødvendigvis et defensivt træk af Hyundai" 

Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også